8 På Hermon Reiser løfter jeg mine øyne mot Alpene.

Alpene er det største fjellområdet i Europa. Det danner en lang bue på omtrent 1200 km. Alpenes høyeste punkt, Mont Blanc, er 4808 moh..

Alpene i hvitt og grønt. Bildet er tatt i fart gjennom bussvinduet.

Alpene i bare grønt. Østerrike tar vare på landbruket, ser det ut til.

Elva nede i dalen er fattig på vann. Er elva brukt til energi, tro? Hva skjer når snøen smelter?

På vår reise med Hermon til Kroatia 22. mai 2017 kjørte vi gjennom Østerrikes vakre alper til Slovenia. Det var en overveldende rik opplevelse å se de grønne bakkene, husene og gårdene i de bratte liene, husdyrene som hadde sitt hjem i det frodige kulturlandskapet.

Reiseleder, Asle Stølsdokken, begynte å synge inne i en av de mange tunnelene i Alpene. Jeg løfter mine øyne mot fjellene. Tunnelveggen stengte oss inne for en tid, så vi ikke kunne se de fagre fjellene. Det ble for meg et bilde på livet som veksler mellom å se herlige høydepunkter og føle seg innestengt av angst og depresjon. Inne i livets tunneler glemmer vi lett de faste fjellene og de friske bakkene. Men selv om vi ikke kan se Alpene, når vi er inne i tunnelene, så er like fullt fjellene der, og vi er alltid på vei ut av tunnelen, ut i det åpne Alpelandskapet. Både inne i tunnelene og ute i det fri kan vi synge:

Salme 121 En sang ved festreisene.

1 Jeg løfter mine øyne mot fjellene.

 Hvor skal min hjelp komme fra?

2  Min hjelp kommer fra Herren,

 himmelens og jordens skaper.

 3  Han vil ikke la din fot vakle,

 din vokter vil ikke blunde!

7  Herren skal bevare deg fra alt ondt.

 Han skal bevare ditt liv.

8  Herren skal bevare din utgang og din inngang

 fra nå og til evig tid.

Alpenes mektig skaper, han som vil frelse alle som tror på Herren, han skal beskytte din utgang av tunnelen og din inngang i Guds vidunderlige skaperverk.

Trygve Omland

Lyngdal 12. juni 2017.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg