Fjoneferga i Nissedal er en kulturperle.

Vi var på familietur 20. juni 2017 langs Nisser fra Treungen til Fjonesundet på vestsiden av innsjøen Nisser i Telemark kommune. Nisser er en innsjø i Nissedal og Kviteseid kommuner i Telemark. Den er en del av Arendalsvassdraget. Navnet kommer fra gammelnorsk «Niðsær» som betyr «Den nedre sjøen». Kilde: Wikipedia. 

Allerede i fire-femårsalder var jeg med mine foreldre til Nissedal. Min onkel, Alf Rom, skulle vies i Nissedal kirke til Marie Nordal fra Nissedal. Jeg ser for meg at hjemmet til Marie lå i en bakke som er typisk for landskapet her. Det jeg ellers husker fra bryllupsfesten er en lek. En person slipte en gjenstand mot to grytelokk holdt mot hverandre slik at det så ut som en slipestein. Det ga en skarp lyd, og plutselig fikk personen en sprut med vann midt i ansiktet. Slik ser jeg det for meg i dag.

I går nesten 70 år seinere fikk jeg oppfylt en drøm om kjøre på den vestre siden av Nisser. Vår datter Solfrid var sjåfør. Vi kom til veis ende i Fjodesundet. Der var det ei ferje som gikk hver time til østre side av Nisser fra kl 07.00 til seine kvelden. Ferja var vakkert dekorert med typiske trekk fra kulturen i Telemark. Se bildene under:

 

I Fjodesundet var det kafe med plass til 40 personer, og det var en scene med lysanlegg til opptredener ved artister. På bildet ser vi to personer, jeg og barnebarnet Vibeke, som ikke er artister. Vi nøyde oss med å kjøpe is og koste oss inne og ute. Se bildet:

 

I dette lokalet kunne de ha selskaper ved konfirmasjon, bryllup, bursdag osv. Jeg blir imponert over den storslagne naturen kombinert med fiks bruk av lokal kultur. På veggen på ei lita bu ved ferja inviterte Maranata til stevne på Seljord Dyrskue.

Utenfor allfarvei finner vi ofte fantastiske, fine kulturperler rammet inne av innsjø, skog og himmel. Jeg elsker å oppsøke de små stedene i vårt vidstrakte land. Kan det komme noe godt fra steder, der få mennesker bor? Ja, bare reis og finn det ut.

Trygve Omland

Lyngdal 21. juni 2017.

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg