Blinkskudd i Bygland

Jeg har vært mange ganger i Bygland kommune på besøk og som turist. Det har gitt meg myke minner som kjerner i hasselnøtter. De holder seg godt bak det harde skallet. Her vil jeg knekke noen få nøtter. Kommuneblomsten er Hassel.

 

Hanggliding i Bygland luftsportklubb.

Da vi var der i juli 2017, så det ut til at funksjonshemmede deltok. En lett, robust, trygg ving løftet deltakeren opp stadig høyere, og det ga en herlig, optimal utsikt over vann og fjell, tenker jeg. Det er ikke fysisk tungt. Med nesa nedover flyr en som en fugl.

 



Bygland kirke besøkte jeg i en begravelse. Altertavla taler sterkt og rikt om den treenige Gud som ser oss, om Jesus som velsigner oss og om Jesus som er sammen med Emmausvandrerne etter hans oppstandelse, tenker jeg.

 

Kristen videregående skole Bygland



Bildet viser de som deltok ved innvielsen av  Kristen videregående skole Bygland. I 2002 overtok Indremisjonsforbundet Bygland skogskole. Jeg var med på åpningen av skolen sammen med mange mennesker fra nær og fjern. Skolen har tilbudt fag knyttet til skog, natur, hest og bygg.

 

 Tuberkulose-sanatorium

Jeg var med på en litteraturkveld på Landeskogen knyttet til fortida, da det var et sanatorium for de som fikk tuberkulose. Forfatter Paal-Helge Haugen, født i Valle, leste opp fra sin bok Anne som handler om ei jente med denne dødelige sykdommen. Denne romanen av Hauge har jeg selv hatt som pensum i norskstudiet og undervist i på Kristen videregående skole Lyngdal. Hauge  bruker et sanselig språk som får fram lidelsene i kroppen og følelsen, så vi kjenner det.

Fredssenteret på Landeskogen

har fokus blant annet på følgende: Ikkevold, konflikthåndtering, menneskerettigheter, fredspolitikk, FN s tusenårsmål.

Elgtun

Ved Landeskogen i Bygland kan du få nærkontakt med elg. Siden sommeren 2015 har det levd elger her som har vært tamme siden fødselen. Det er lagt stor vekt på at elgene skal få gode arealer å leve i. Det er rikelig med vann, det er kupert og elgene har muligheter for å få fred når de ønsker det.

Elgtun er både et spennende besøkssted og en lærerik elgopplevelse. Målsettingen er å være den plassen i Norge som er best på formidling av kunnskap om elg. Derfor blir alle aktiviteter utviklet med tanke på det viktigste – ELG. Dette er fra Internett om elgtunet. Vi sto få meter fra elgene med et høyt gjerde mellom og så på. For en jager som meg på elgjakt mange ganger var det en artig opplevelse. 

Glasshytta i Setesdalen

stammer fra år 2000 og ligger like ved veien i Bygland i vakre omgivelser. I år kjøpte vi igjen ei lita glass-skål fordi den forrige vi kjøpte her, var knust. Håndlaget minne har en egen verdi. 

Trygve Omland

Lyngdal 30. juli 2017.

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg