Stein Mehren: Jeg holder ditt hode…

Jeg holder ditt hode

Jeg holder ditt hode

i mine hender, som du holder

mitt hjerte i din ømhet

slik allting holder og blir

holdt av noe annet enn seg selv

Slik havet løfter en sten

til sine strender, slik treet

holder høstens modne frukter, slik

kloden løftes gjennom kloders rom

Slik holdes vi begge av noe og løftes

dit gåte holder gåte i sin hånd

 

 

Forfatter:  Stein Mehren
Utgitt: Fra: Mot en verden av lys, Aschehoug 1963

Menneskelivet leves i en sammenheng, i en kjede av lenker: Hodet, hjertet, allting, havet, en stein, strendene, treet, frukter, kloden og kloders rom. Alt liv hører sammen i en enhet.

Vi holdes og løftes av hverandre i et univers av gåter, dit gåte holder gåte i sin hånd.

Diktet sprenger de materialistiske og marxistiske rammene, og åpner opp for menneskene som åndsvesener og for universet som et mysterium.

Diktet knytter sammen hodet, hender og hjertet som  det bærende i menneskelivet.

Forfatteren av diktet døde 28. juli 2017. Han ble født i 1935, og han døde da han var 82 år. De siste årene ble han gradvis brutt ned av Parkinson-sykdom. Ikke minst når vi er syke kan det være godt at vi sier til hverandre: 

 Jeg holder ditt hode

i mine hender, som du holder

mitt hjerte i din ømhet

 

 

 

Trygve Omland

Lyngdal 1. august 2017.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg