Alt av nåde

Gullskrift på svart bunn.

Gaute Heivoll skriver i romanen Før jeg brenner ned: Før jeg gikk ut i gangen, så jeg på bildet på veggen over fjernsynet. Det var helt svart, men med gullskrift: Alt av nåde. (s. 46).

 

Trygve Omland sitt bilde.

 

Forfatteren Gaute Heivoll hadde vært på besøk hos Liv og Torstein Follerås i Finsland. De var naboer til hovedpersonen i romanen. Alt av nåde er ikke bare et bilde på veggen hos ekteparet Follerås. Nåden fyller hjemmet deres.

Min kone og jeg var på besøk hos Liv og Torstein for fire år siden. Jeg la merke til bildet over fjernsynet i stua. Alt av nåde. Når livet brenner ned og bli svart, skal vi lytte til Herrens ord: Min nåde er nok for deg.

Alt av nåde er en av nøklene som åpner dører inn til romanens univers, slik jeg ser det.

 

Lyngdal 26. september 2017.

Trygve Omland

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg