6. Luther-tur: 95 teser mot avlatshandel.

Den lutherske reformasjonen startet i 1517 i Wittenberg i Tyskland. Vi kom dit 12.09.2017 på vår reise med Kristiansand Blå Kors i med 500 års jubileet. 

 

Vår lokale guide i Wittenberg til venstre og vår egen spesialist på Martin Luther, reiseleder, Jostein Andreassen.

 

95 teser mot avlatshandel ble et vendepunkt.

Da paven i den katolske kirken begynte å bygge den enorme Peterskirken i Roma, ble salg av avlat en viktig inntektskilde til å finansiere det. Avlat er ikke tilgivelse for syndene. Bare Gud kunne tilgi. Selv om Gud hadde tilgitt synderen synden, så var det daglige synder som det måtte gjøres bot for. I begynnelsen var avlat et middel til å ettergi slike botsøvelser. Det kunne være å si fram bønner, ofre eiendom og penger til kirken og dra på pilegrimsreise.  Avlat ble etter hvert et middel til å sone straffen for daglige, timelige synder før man døde. Slik kunne de slippe lettere gjennom skjærsilden etter døden. I følge den katolske tro fantes det et overskudd av gode gjerninger i kirken etter helgener. Kirken kunne bruke dette til å ettergi krav om bot fra vanlige mennesker. Folk kunne altså kjøpe seg fri fra straff og ledelse ved penger. Avlatshandler, f. eks. Tezel, reiste rundt og solgte avlatsbrev. Dette utviklet seg til å bli formulert i en setning på rim.  Når pengene i kisten klinger, straks sjelen ut av skjærsilden springer. 

Slottskirkedøra i Wittenberg  som ble oppslagstavle for de 95 tesene. Bildet er tatt fra en tysk brosjyre.

 

Martin Luther protesterte sterkt mot tankegangen bak avlatshandelen. Derfor spikret Luther opp på slottskirkedøra i Wittenberg sannsynligvis den 31. oktober 1517 hele 95 teser mot misbruk av avlatsbrev.  Dette regner vi som starten på reformasjonen for 500 år siden.

Den første tesen lyder slik: Da vår Herre og Mester Jesus Kristus sa: Gjør bot! (Matteus 4,17), så ville han at hele livet skulle være bot. Et håp om frelse som bygger på avlatsbrev er tomt, og det selv om avlatshandleren, ja, om paven selv skulle ha gitt sin sjel som pant for brevet. (Tese 52). Luther protesterte på denne måten mot en religiøs praksis som var kommet helt bort fra det bibelske sporet. Samtidig inviterte han teologer og andre til å diskuterte misbruket av avlat. Allerede våren 1518 sendte Luther ut en liten traktat kalt En preken om avlat og nåde. Den kom ut i mange opplag og ble spredt i brede lag av folket, og på denne måten ble Martin Luther og hans reformatoriske budskap kjent for mange mennesker. Guds nåde nådde nå ut. Gjennom 500 år har nådens evangelium satt mange mennesker i frihet i Kristus Jesus.

 

Statue av Martin Luther i Wittenberg. Bildet er tatt fra en tysk brosjyre.

 

Mange i Blå Kors kan vitne om Guds nåde. Organisasjonen ble startet i Norge i 1906, 29 år etter starten i Sveits. Derfor er det god mening i at Kristiansand Blå Kors feirer Luther-jubileet med Luther-tur. Vi er en del av den reformatoriske bevegelsen som vitner om Guds rettferdighet og frelse gitt oss som gave, og som vi tar imot gratis ved tro.

Kilder:

Magerøy, Lars Inge, Munken som endret Europa Reformatoren Martin Luther, Luther Forlag, 2016.

Wisløff, Carl Fr., Martin Luthers teologi, Lunde Forlag 1983.

 

Lyngdal 27. september 2017.

Trygve Omland

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg