9. Luther-tur: Styrt av Skriften og samvittigheten.

Vi stoppet ikke i Worms på Luther-turen med Kristiansand Blå Kors 9.-16.09.2017. Likevel tar jeg med Luthers klare ord om å være overbevist av Skriftens vitnesbyrd, dvs. Bibelen, og bundet av samvittigheten med Guds ord.   

 

Torget i Lutherstadt Wittenberg med statue av Martin Luther.

 

Martin Luthers kjente erklæringen fra Worms

       18. april   1521:

Sitat: Ettersom Deres aller høyeste majestet og Deres høye herrer krever av meg et klart, enkelt og bestemt svar, så vil jeg gi et slikt, og det er dette; Jeg kan ikke la min tro underkastes hverken paven eller noe kirkeråd, fordi det er klart som dagen at de ofte har tatt feil og sagt hverandre imot.

Hvis jeg derfor ikke kan bli overbevist av Skriftens vitnesbyrd eller ved de klareste grunner, dersom jeg ikke blir overbevist ved hjelp av de skriftsteder jeg har sitert, og dersom de således ikke binder min samvittighet med Guds Ord, så kan og vil jeg ikke tilbakekalle, for det er farlig for en kristen å tale mot sin samvittighet. Her står jeg, jeg kan ikke annet. Gud hjelpe meg! Amen. Sitat slutt.

Sitatet er tatt fra: http://www.robin.no/~arildjo1/luther/Full9.htm

 

Trygve Omland 3.10.2017

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg