Grønne hager i Rom handelspark?

For noen dager siden gikk jeg  på Hagenveien  forbi  Læringsverkstedet Rom barnehage, før kalt Rom gårdsbarnehage. Jeg bodde på dette stedet fra jeg ble født i 1944 til 1950 sammen med mine foreldre . Huset ble revet for mange år siden.  Ofte stopper jeg foran mitt barndoms hjem. Mange minner kan stige fram når jeg er nær røttene mine.

Nylig ble jeg betatt av klaser med blomster foran et gjerde, eller kanskje det var en busk med hvite, runde, små bær.  De liknet runde øredobber eller hvite rips eller andre runde bær. Jeg er ikke fink i  botanikk, så jeg spør om noen som ser bildet, kan hjelpe meg med å sette rett navn på blomsten eller bæret. Jeg lurer også på om denne busken er hageplante eller noe som vokser vilt.

 

 

 

Kan busken med hvite bær stamme fra den tida jeg bodde i dette huset? Er det mulig?

Ned til venstre i bildet står jeg sammen med mamma, Thorhild Omland, i slutten av 1940-årene. Flagget og klærne våre tyder på at det var 17. mai.  Vi leide i andre etasje av Hans og Petra Rom. Nå er som nevnt huset revet, og området har blitt til barnehage. Rundt det gamle huset var det hage med blomster, busker og trær. Gamle papirer peker på at det var vanlig med hage rundt husene på Rom. Når Plantasjen kommer hit, kan det bli en oppblomstring av små hager i Rom næringshage. Navnene Hagen, Hagekleiva, Hagehølen og Hagenveien må vel være en stor inspirasjon til å lage hager i næringshagen.

Jeg tror handelen vil blomstre enda mer på Rom, hvis vi får noen mini-hager som minner om hagene før i tida. Det burde ikke være nødvendig å reise ut av landet for å oppdage at store byer kan gi plass til grønne lunger. Jeg ser at det er noen små tilløp til å tenke grønne tanker i Lyngdal også, spesielt i Alleen.

Grønne KIWI kan vel gå i spissen en grønnere næringshage. Står ikke grønt i trafikken for kjør i vei? 

 

Lyngdal 7. oktober 2017

Trygve Omland.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg