Flomskader ved bro på E 39 i Lyngdal.

I går 18. oktober 2017 stanset jeg ved innkjøringa til Opsal for å se på flomskadene på ei bro på E 39. Jeg måtte smile inne i meg da jeg så skiltet som viste vei til Kristiansand og Flekkefjord. Er det slik man viser til omkjøringsvei?

 

 

Under en inspeksjon etter flommen i oktober 2017, ble det mandag oppdaget at det var store skader på det ene fundamentet til broen ved krysset inn til Opsal i Lyngdal.

Vi hadde nede dykkere, som kunne konstatere at det var snakk om betydelige skader, opplyser fungerende prosjektleder Karsten Utsogn i Statens vegvesen til Lister24.

Så må vi vurdere hvor vidt skadene på broen er av en slik karakter at de lar seg reparere eller om det må bygges en helt ny bro. Uavhengig hvilket alternativ som blir valgt, vil det ta minst en måned før broen er kjørbar igjen, sier Karsten Utsogn.

Utdrag fra artikkel av Tom Arild Støle, Lister24, Oppdatert: 10.okt.2017 07:20

 

Vil denne broa tåle flomværet i framtida?

 

Jeg ønsker Statens Vegvesen ved Karsten Utsogn til lykke med denne broa i framtida. Du gjør en kjempeviktig jobb.

 

Med undrende interesse sammenlikner jeg den moderne broa på E 39 med den gamle steinhvelvbroa ved innkjøringa til Opsal og Oftedal.

 

Bilder og valg av tekst ved Trygve Omland, Lyngdal 19.10.2017.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg