Elgjakt i Lyngdal uten å jage

Siden jeg ikke går på elgjakt lenger, kan jeg jakte på bilder fra hjort- og elgjakt. Gjort er gjort kan jeg si om min karriere som jager i mange år. Jeg har aldri forsøkt å skyte en elg, og det kan elgen være glad for.

En viktig del av jakta er de sosiale samværene med faglige og strategiske vurderinger på høyt nivå. De seriøse samtalene er krydret med oppblåste historier og kruttsterk kaffe.

Jeg fikk også i høst med meg elgmøtet på låven hos Svein Herdal. Vi var en mannsterk gjeng som kunne drikke bærekraftig bringebærsaft fra Vintlands produkter pluss kaffe og kake av topp kvalitet. Steffen Fidjeland ledet samværet med stødig hånd. Noe av dette har jeg vært innom før på sosiale medier. Men nå er jeg så gammel at jeg har lov til å gjenta meg selv. Dessuten er det vemodig å tenke på hvordan det kan gå med Herdalen i framtida. Takk til Svein for hver høst vi kan samles på låven.

Jeg legger ut noen bilder som blant annet viser glimt fra det sosiale livet under slaktingen. Det første bildet er av veteranen Lars Gåsland som tidlig på morgen skaut en hjort. Lars var en samlende bauta i jaktlaget.

 

På de andre bildene vil du kanskje kjenne igjen en og annen jaktglad skytter eller jager eller tilskuer.

 

 

Siden vi nå er på facebook, trom.blogg.no og Lyngdal før i tiden, kan vi oppleve små smaksbiter av det sosiale livet. Du kan skrive inn navner på kjente personer på bildene og dele en god historie.

 

Kan disse bildene være fra begynnelsen av 1990-årene, f. eks 1993?

 

Elgjakt uten kaffe er som elg uten skinn.

 

 

Jeg lurer jo litt på hvor mange hjort og elg som er skutt i høst. Jakta er vel heller ikke i år en gullgruve, men de sosiale samværene er gull verd.

Lyngdal 24. november 2017.
Trygve Omland

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg