Drømmen om frihet i Syria og Libanon.

Drømmen om frihet lever videre i Syria ?! …?

Bildet viser landskap i Libanon nær Syria og Israel.

 

Jeg satt sammen med tre flyktninger, tre voksne menn fra Syria, i Lyngdal bedehus under den internasjonale festen 24.11.2017. Den ene mannen sa at situasjonen i Libanon er farlig. Jeg tenker at situasjonen er farlig fordi den er farlig i Syria.

Amnesty Internasjonal har skrevet ved inngangen til 2016: Krigen i Syria fortsetter å rase etter at protestene mot regjeringen brøt ut i mars 2011. Både regjeringsstyrker og ikke-statlige væpnede grupper har begått krigsforbrytelser og brudd på internasjonal humanitær rett. Den sivile befolkningen blir stadig utsatt for nye angrep, på sine hjem, skoler og sykehus. Over 4,8 millioner mennesker har flyktet over grensen til Syrias naboland, Libanon, Jordan, Irak, Egypt og Tyrkia. https://www.amnesty.no/tema/flyktninger-fra-syria

VG skreiv allerede i 4.07.2014: Libanon klarer ikke lenger å håndtere strømmen av syriske flyktninger. Landet står overfor økonomisk og politisk kollaps, advarer myndighetene. Rundt 1,1 millioner syrere har så langt flyktet til det lille nabolandet med om lag 4 millioner innbyggere. Siden har enda flere flyktninger strømmet til Libanon.

 

Jeg blir trist når jeg tenker på den menneskelige katastrofen som rammer folk i Libanon og Syria. I 1983 var jeg bataljonsprest i FN`s fredsbevarende styrke i den norske bataljonen (NORBATT 11) i Libanon. Også da var situasjonen farlig. Mens vi norske var opptatt av TV-aksjon for menneskeverdet, ble ca. 300 drept i Beirut i den internasjonale fredsstyrken.

Navnet Libanon kan bety hvit, tykk geitemelk eller snødekte fjell. Det var ikke mitt første inntrykk, da jeg kom til Beirut med hjelm og skuddvest og så de stygge merkene etter krigen. Det skinnende hvite var tilsølt med blod.

 

Kart fra boka om Syria, der det lyse på kartet er Syria.

I det siste har jeg leste deler av ei bok om Syria skrevet av Bendik Sørvig med tittelen DEN TAPTE REVOLUSJNEN, utgitt på Manifest AS forlag 2017.

Boka slutter slik:

Drømmen om frihet lever likevel videre ? I det overveldende mørket som omgir landet i dag, representerer denne drømmen et glimt av håp for fremtiden.

Jeg tenker: Håpet om fred, frihet og demokrati må vi holde fast ved i trass mot ondskapen og på tross av alt ondt som skjer. Vi håper og ber til fredens Herre om en fredelig revolusjon fylt av rettferdighet og kjærlighet.

Uten håp er alt håpløst.

Lyngdal 28.11.2017

Trygve Omland

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg