1.   Ikke husrom i Betlehem.

Julespillet Veien til Betlehem på Prestneset i Lyngdal ble jeg ikke med på i år. Jeg var for sein til å bestille billett. Da det var sju forestillinger igjen, var det ikke flere billetter til salgs. Heldigvis har jeg gått veien til Betlehem flere ganger før. Julespillet skaper stillhet, spenning og stor glede over at en frelser er oss født.

I det virkelige Betlehem har jeg vært ca. 15 ganger. Betlehem i Israel og i Lyngdal gir oss stadig fornyelse av troen på julens juvel, Jesus Messias.

I 1982 var vi en gruppe på ca 50 på reise i Israel, og vi skulle spise på en restaurant i Betlehem. Ordet Betlehem betyr brødhus, og det fører tankene mine til Jesu bønn om daglig brød og til Jesus selv som sier: Jeg er livets brød. Gud har omsorg for din helse og din frelse, for livet her og det evige liv.

Jesus, Guds Sønn, ble kanskje født i en hule som var varmere om vinteren og kaldere om sommer enn et vanlig hus. Rommet som vises fram som Jesu fødested kan minne om en hule. En slik hule kan være stor, og den kan brukes til å ta vare på husdyr om natta. Vi ser for oss at Josef og Maria fikk lov til å bruke den innerste delen av hula som kunne brukes til å lagre mat til dyrene. Det var det beste og det tørreste stedet, og bedre enn hardt underlag.

I Bibelen leser vi i Luk2,7: Maria fødte sin sønn, den førstefødte. Hun svøpte ham og la ham i en krybbe, for det var ikke husrom for dem. Det greske ordet for husrom kan vise til oppholdsrommet i et privat hus. Det kunne være over eller på samme plan som stedet der dyrene holdt til. Ordet kan også vise til et gjesterom eller et nattlosji for reisende.

Biskop Brorson i Danmark har gjennom en julesalme vist oss hjertet eller sinnet som en aktuell hule eller et husrom for Guds Sønn i dag.  

Mitt hjerte alltid vanker,
i Jesu føderum,
der samles mine tanker
som i sin hovedsum.
Der er min lengsel hjemme,
der har min tro sin skatt,
jeg kan deg aldri glemme,
velsignet julenatt!

 

Å, kom, jeg opp vil lukke
mitt hjerte og mitt sinn

og full av lengsel sukke:
Kom, Jesus, dog herinn!
Det er ei fremmed bolig,
Du har den selv jo kjøpt,
så skal du blive trolig
her i mitt hjerte svøpt.

 

Bildet: Jeg leser fra juleevangeliet i 1983 for FN-soldater fra Norge i grotten i Betlehem der vi tror Jesus  ble født.

 

Veien til hjertet i religiøse mennesker i Norge i dag kan kanskje begynne i Jesu føderom. I 1983 ledet jeg ca. ti bussturer hver på tre dager fra Libanon gjennom Israel. Der vi tror Jesus ble født, leste jeg fra juleevangeliet i Luk 2. Som regel hadde jeg med rundt 20 norske soldater og offiserer. Jeg tror julens glade budskap berørte noen i den fredsbevarende styrken i Libanon. Vi som lengter etter fred kan lytte til det himmelske fredsbudskapet:

Ære være Gud i det høyeste,

 og fred på jorden

 blant mennesker Gud har glede i! Luk2,14 

Lyngdal 1. desember 2017.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg