Fyndord av Per Fugelli utfordrer.

Fyndord til å få fart på fantasien.

Jeg fikk boka Sitater av Per Fugelli som julegave. I kveld skal jeg se filmen Per Fugelli ? siste resept i Lyngdal Kulturhus. Han ble født 7. desember 1943 i Stavanger, og han døde 13. september 2017 på Jæren. Fugelli laget fyndord som utfordrer til ettertanke. Jeg deler ikke hans livssyn, men jeg setter pris på hans ordkunst og mange av hans varme verdier. Her vil jeg dele noen sitater som jeg liker fra den nevnte boka fra 2015. Sitatene stimulerer til ettertanke og samtale.

 

 

Ikke vær et 1 ? tall på jorden,

     bry deg om flokken din.

Mennesket må få være gråstein og gull.

Vi er blitt et bortskjemt folk som har glemt

     å glede oss over det vi har.

  Vi danser med gullkalven og brenner ut.

Hvert menneske er et eventyr som ikke har

                     vært skrevet før.

Døden provoserer fordi den avslører

              rikdommens tomhet.

Jeg er så lykkelig over livet at jeg savner en Gud

               å sende takk til.

Velferdsstaten er nestekjærlighet satt

             i politisk system.

Rettferdighet og barmhjertighet er de to mest

             virkningsfulle vaksinene i verden.

En viktig del av friheten er retten til å velge normer

            som begrenser friheten.

Samfunnet trenger bål, ikke aske.

I disse sitatene finner jeg begreper, ideer og verdier fra Bibelen og fra  humanistisk tankegods.

Bildet er tatt fra forsida av boka Sitater av Per Fugelli.

Lyngdal 30. januar 2018. Trygve Omland.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg