Gud må åpenbare veien til frelse.

Jeg holdt på med praktisk-teologisk utdannelse ved Det teologiske Menighetsfakultet i Oslo. Den 6. mars 1971 reiste vi til Rogaland for å lære praktisk prestetjeneste i møte med mennesker og menigheter. Vi tok toget på Vestbanen kl. 09.10, og fylte ei halv togvogn. Vi sang under reisen: Syng i stille morgenstund og Ånd fra himlen, kom med nåde.

 

På min stola på prestekjolen har jeg ei due som symbol for Den Hellige Ånd. 

 

Teologi og tjeneste lærer vi best i Den Hellige Ånds skole. Gud må åpenbare for oss hvem Jesus er. Guds vilje og vei til frelse og evig liv er et mysterium som vi ikke har evne eller vilje til å finne ut av på egen hånd.

Denne erfaringen fra Praktikum minnet meg i dag på 1. søndag i fastetiden om kjernen i vår kristne tro. Jesus måtte gå gjennom lidelse, død og så oppreisning fra de døde. Flere ganger måtte Jesus gjøre det klart for disiplene sine at han måtte dra til Jerusalem for å bli slått i hjel og oppreist fra de døde.

Simon Peter hadde nettopp bekjent at Jesus er Messias, den levende Guds Sønn. Jesus er mer enn et forbilde, mer enn en profet. Han er Frelseren som Gud har lovet skal komme, han er både menneske og Gud. Men verken Peter eller noen av oss forstår ut fra egne tanker hva dette betyr.

Guds fiende og motstander, Satan, synes å forstå mer enn Peter. Jesus kalte Peter for klippen eller fjellet. Han skulle bygge sin kirke på Peter og hans bekjennelse, selv om han enda ikke forsto hva Jesus måtte gjennom. Messias, Guds Sønn, måtte gå inn under Guds dom i stedet for oss for å frelse oss fra Satan, synd, skyld, død og Guds straff.

Peter protesterte og irettesatte Jesus. Men da åpenbarte Jesus at Peter var påvirket av Guds fiende, Satan.   

Det er vel ikke så overraskende at vi i dag også vil avvise behovet for at Jesus, den syndfrie, må straffes av Gud i vårt sted. Men Gud har ved sin Ånd åpenbart for meg at Guds tanker er annerledes enn mine, høyere og dypere enn mine, breiere og videre.

Jesus kom ikke til verden for å tilfredsstille våre forventninger eller forestillinger. Han kom for å frelse oss etter Guds plan. Han kom for å bytte plass med oss. Han vil ta din og min plass, så vi får hans plass. Vi kan bare godta Guds løsning, så får vi frelse og evig liv gratis.

 

Her er søndagens tekst med muligheter til fordypning.

  1. søndag i fastetiden, 18. februar 2018.

Matt 16,21-23 {Jesus taler om sin død og oppstandelse}

(Mark 8, 31-33; Luk 9, 22)

Fra da av begynte Jesus Kristus å gjøre det klart for disiplene sine at han måtte dra til Jerusalem, og at de eldste, overprestene og de skriftlærde skulle la ham lide mye. Han skulle bli slått i hjel, og den tredje dagen skulle han reises opp.

[den tredje dagen Denne tellemåten innebærer at både dagen da Jesus dør, og dagen da han står opp, telles med.]

<Hos 6, 2; Matt 17, 22 f; 20, 18 f; 27, 63 f; Luk 24, 7. 46; Apg 10, 40; 1 Kor 15, 4>

 22 Da tok Peter ham til side og ga seg til å irettesette ham: “Gud fri deg, Herre! Dette må aldri hende deg.” 23 Men Jesus snudde seg og sa til Peter: “Vik bak meg, Satan! Du vil føre meg til fall. Du har ikke tanke for det som Gud vil, bare for det som mennesker vil.”

<4, 10>

Lyngdal 18.02.2019.

Trygve Omland.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg