Lyngdal Yngreshytte brant i 1968.

Lister24 har en interessant spalte om ting som skjedde i Lyngdal for 50 år siden. I dag 24. februar 2018 leser jeg om Yngreshytta på Kvinesheia som brant ned til grunnen.  Da brannvesenet kom til stede, var hytta overtent og taket rast sammen. Brannfolkene kunne ikke redde hytta. De måtte påse at ilden ikke spredte seg til småskogen i byggets nærhet.

Yngreshytta var et viktig møtested for meg og mange andre. Vi kom utenfor allfarvei, vi kom inn i et åpent, kristent felleskap i vakker natur, vi fikk være sammen med voksne ledere med stor kjærlighet til ungdom, og vi fikk høre om Jesus Kristus som frelser og forbilde.

Da hytta brant ned, var jeg 24 år, jeg studerte ved Menighetsfakultetet i Oslo, og jeg giftet meg i Oddernes kirke i Kristiansand i 1968. Jeg merker i dag at jeg vet lite om tida rundt brannen.

Vet du som leser dette, noe om brannen og tida før og etterpå, så vil jeg oppmuntre deg til å dele minner og bilder. Vet noen at det er skrevet om brannen utenom i Farsunds Avis, så bør det taes vare på.

 

Bilde fra Internet om Lyngdal bedehusforsamling.

Lyngdal 24. februar 2018.

Trygve Omland

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg