Veteraner fra UNIFIL 1978-1998.

20. april  2018 ble det markert at det er 40 år siden Norge sendte  sine første soldater til fredsbevarende tjeneste i Libanon og 20 år siden den siste kontingenten reiste hjem. Bidraget til UNIFIL var et av de største bidragene Norge har hatt i internasjonale operasjoner  med 22 224 norske soldater i Libanon. 

 

Hensikten med Forsvarets markering er å hedre og anerkjenne denne tjenesten. De 21  i NORBATT som døde i perioden

1978-1998, ble hedret med ett minutts stillhet. 

Forsvarets hovedarrangement var på Akershus festning i Oslo. Her var det en markering med felles oppstilling, bekransning av minnesmerke og parademarsj gjennom Oslo.

Paraden ble gjennomført som en del av Tattoo-paraden for Norsk Militær Tattoo. Paraden gikk fra Akershus festning, via Karl Johans gate og Rådhuset, til Rådhusplassen. Marsjen tok ca. 30 min. og var på ca. 2 km. Paraden avsluttet med tale av ordfører i Oslo kommune og minikonsert ved tattookorpsene. De kom fra mange land, og de imponerte med sin eleganse, taktfaste opptreden og vakker musikk. 

Jeg ble overrasket over at det var så mange tilskuere i Oslos gater. Vi gikk forbi Stortinget og så opp til Slottet. Langs gatene sto det tett med mennesker som avspeilte mangfoldet i hovedstaden. Mange brukte mobiltelefon til å å ta bilder og videoer. Flere steder var det hestlort som tydet på at det hadde vært ridende politi i gatene tidligere. 

Jeg var i NORBATT, UNIFIL, kontingent XI fra slutten av mai til slutten av november 1983 som bataljonprest. Det var festlig å treffe igjen noen av de jeg jobbet sammen med.

 

Oberst og bataljonsjef Martin Hjelmervik Ness til venstre. Jeg husker spesielt da vi feiret hos Ness at speiderne i Ebel Es Saqi hadde ryddet byen for søppel.

 

 Lars Haukås til høyre som jeg hadde godt samarbeid med som sjåfør.

 

Til venstre Sven Erik Eiksjø kalt Dennis var aktiv i Norbatt Radio, der jeg også laget programinnslag.

 

Lyngdal 24. april 2018.

Trygve Omland.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg