Leter du er Jesus?

Sist søndag 6. mai 2018 sa Jesus blant annet i søndagens prekentekst Matt 7,7-12.  

Let, så skal dere finne. Og den som leter, han finner.

 

Jeg har fotografert korset i Lyngdal Frikirke. Korset bruker jeg som en illustrasjon til hva og hvem vi skal lete etter for å finne sannheten.

Jesus var tolv år da hans foreldre mistet kontakten med ham på vei hjem fra Jerusalem til Nasaret. De hadde feiret påskehøytiden. De trodde han var med i reisefølget, og gikk en dagsreise før de begynte å lete etter ham blant slektninger og venner. Da de ikke fant ham, vendte de tilbake til Jerusalem for å lete etter ham der. Først etter tre dager fant de ham i tempelet. Der satt han blant lærerne, lyttet til dem og stilte spørsmål. Da Jesu foreldrene så Jesus igjen, ble de slått av undring, og hans mor sa: Barnet mitt, hvorfor har du gjort dette mot oss? Din far og jeg har lett etter deg og vært så redde. Men han svarte: Hvorfor lette dere etter meg? Visste dere ikke at jeg må være i min Fars hus? Men de forsto ikke hva han mente med det han sa til dem. Så ble han med hjem til Nasaret og var lydig mot dem. Men hans mor tok vare på alt dette i sitt hjerte. Leter vi på feil sted etter Jesus? Se i Luk. 2,41-51.

Jesus viser oss her at vi skal lete etter ham i tempelet, det vil i dag si i Guds hus, der Jesus er i sentrum for samtalene og bibelen er kilde og veiviser. Det kan være i et hjem, i et kirkehus, i et bedehus eller i andre kristne forsamlingshus.

Leter vi noen ganger på feil sted etter noe vi har mistet? En kjent historie som vi kan smile av, har et viktig poeng.

Kjutta lette etter ei krone under ei gatelykt. Hans venn Tomaten kom forbi og sa: – Var der her du mista ei krone? ? Nei, det var lenger ned i gada, sier Kjutta og peker. ? Åffer leider du her da? ? Det er så møe lysere her, sier Kjutta.

Skal vi finne Jesus, må vi leter etter Bibelens Jesus der han er å finne, og slik han er.

Et par vers fra Det gamle testamente peker for meg på Gud vår Far og Jesus vår bror:

Søk Herren mens han er å finne,

kall på ham når han er nær! Jes 55,6.

Kall på meg på nødens dag,

så vil jeg utfri deg, og du skal gi meg ære. Salme 50,15.

Lyngdal 7. mai 2018.

Trygve Omland

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg