Personen Den hellige ånd peker på personen Jesus.

Den hellige Ånd kommer til alle som tar imot Jesus. Det er underet i pinsa.Den hellige Ånd er en person, ja, Gud selv, ett med Gud vår Far og Jesus Kristus vår Frelser.

Jeg vet ikke hvilken kilde dette bildet er tatt fra. 

Glimt av pinse til ettertanke: 

1. Bibelens begrep for Guds ånd henger språklig sammen med ordene pust, åndedrag, inspirasjon, begeistring og vind.

2. Bibeltekst for pinsedagen. Jesus sier til sine disipler:

15 Dersom dere elsker meg, holder dere mine bud. 16 Og jeg vil be min Far, og han skal gi dere en annen talsmann, som skal være hos dere for alltid: 17 sannhetens Ånd, som verden ikke kan ta imot. For verden ser ham ikke og kjenner ham ikke. Men dere kjenner ham, for han blir hos dere og skal være i dere. 18 Jeg lar dere ikke bli igjen som foreldreløse barn. Jeg kommer til dere. 19 Snart ser ikke verden meg lenger. Men dere skal se meg, for jeg lever, og dere skal også leve. 20 Den dagen skal dere skjønne at jeg er i min Far, og at dere er i meg og jeg i dere.
    21 Den som kjenner mine bud og holder dem, han er det som elsker meg. Og den som elsker meg, skal min Far elske. Ja, også jeg skal elske ham og åpenbare meg for ham.
 Joh 14,15-21.

3. Tredje del av trosbekjennelsen handler om Den hellige ånd.

Jeg tror på Den hellige ånd, en hellig, allmenn kirke, de helliges samfunn, syndenes forlatelse, legemets oppstandelse og det evige liv. Amen. Den apostoliske trosbekjennelse

4. Salmen Måne og sol (Norsk salmebok nr. 240) av den svenske salmedikteren Britt G. Hallquist, har tre korte vers der det siste handler om Den hellige ånd:
Ånden, vår trøst, levende varm og hellig og sterk, taler om Gud,
bærer oss frem dag etter dag. Herren vår Gud vil vi takke. 

Lyngdal 20. mai 2018
Trygve Omland

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg