Prestneset i Lyngdal er verd mange turer.

Kveldstur passer best for meg når varmen på dagtid er høy. Vi trenger ikke kjøre langt for å finne en passende vei for pensjonister. Prestneset i Lyngdal peker seg ut. Hvis du er litt nysgjerrig, er det mange ting du kan reflektere over. Her tar jeg et lite utvalg.

 

Jeg har ikke tidligere sett  så mange fjær fra fugler på en gang som jeg så på Prestneset 21. mai 2018. Siden jeg vet lite om felling av fjær, spør jeg leseren om hjelp. Hvilke fugler har slike hvite fjær? Når feller de fjær? Feller mange fugler fjær på samme sted og på samme tid?

Jeg har søkt på google for å finne ut noe om fjærfelling. Fra Wikipedia, den frie encyklopedi, valgte jeg ut noe som jeg synes er interessant:

Myting eller fjærfelling viser til prosessen med å felle gamle fjær til fordel for nye hos fugler. Myting tilsvarer hamskifte hos andre dyr.

Ferdig utvokste fjær er døde strukturer som gradvis slites og derfor trenger fornying. Flertallet fuglearter bytter derfor ut fjæra årlig, selv om noen arter kan myte flere ganger om året. Mange arter myter fjærene i tiden rett etter hekkingen. Noen arter myter hele fjærdrakten på en gang, eller kun flygefjærene, og blir flygeudyktige for en tid, mens andre arter myter fjærene i et bestemt mønster for å unngå å bli flygeudyktige. Noen bytter for eksempel ut en og en fjær gjennom hele året, slik at det kan gå flere år før hele fjærdrakten er byttet ut. Store rovfugler er et eksempel på det siste.[1]

 

Hva kalles denne bruken av band eller tau? Er det noe som Nygård barnehage bruker? Er det brukt til en lek?

Hva slags bygg er dette? Hva skal det brukes til? Hvem har bygd det? Skal det brukes i forbindelse med Veien til Betlehem? Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig. 

 

 

Langs veien mellom Prestneset og Klokkergården Misjonsmuseum  kan vi finne vakre blomster. Jeg ble begeistret for denne flotte, fargerike, festfylte blomsten.  Hva heter den?

Lyngdal 22. mai 2018.

Trygve Omland.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg