Takk til Kristen videregående skole.

Takk til Kristen Videregående Skole (KVS).

Avslutningsfesten på KVS i går 21. juni 2018 for Vg3 ble en kilde til inspirasjon. Da klassekontaktene leste opp navnene på elevene, var alle til stede. Det var høytid med glimt i øye. Mange jenter kom fram i flotte bunader fra forskjellige steder i Norge, og elegante, side kjoler. Ei jente kom helt fra Troms. Guttene var kledd til fest, mange med sløyfe eller slips, et par med caps og en med hatt.  En lærer var så inspirert at han ville forsette på KVS, selv om han kunne velge pensjon. En annen lærer var tydelig rørt under avskjedsordene. Stolte foreldre sto opp for å ta bilder av sin kjære sønn eller datter. Rosende ord drysset over skolen, de ansatte og elevene. Personalet på kjøkkenet fikk ekstra oppmerksomhet og takk for god mat.

Jeg ble spesielt glad over å høre at agronomlinja hadde mange elever, både gutter og jenter. Skolen som begynte som jordbruksskole, tar enda ansvar for å utdanne unge mennesker med tro på matproduksjon. Før middagen sang vi med trygg glede I Jesu navn går vi til bords.    

 

Vg3 er i mål.

Da jeg kom til festen, følte jeg meg først noe fremmede selv om jeg har vært lærer der fra 1992 til 2009 i godt 16 år. Jeg kjente nesten ingen blant elevene. Men så dukket det opp tidligere kollegaer, en lære som jeg hadde hatt som elev, et foreldrepar som jeg hadde vidd for 20 år siden, og enda en mann jeg hadde vidd som nå hadde elev ved KVS, og jeg satt ved siden av en nokså ny lærer på KVS som jeg kjente fra prestetjenesten i Finsland.

Jeg følte meg ikke lenger fremmed. Møte med mennesker jeg kjente og festkledde elever og foreldre som jeg ikke kjente, førte til at jeg var på hjemmebane blant gode venner, og takk for det.

 

Bilder på veggen på KVS med historisk perspektiv.

Lyngdal 23. Juni 2018.

Trygve Omland

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg