Merkelig måneformørkelse gir mening.

Hva er dette?

Ca. kl 22.30 forsøkte jeg å ta et bilde av et lysende fenomen på himmelen sett fra Høylandsveien i Lyngdal. Jeg hadde fått med meg at det skulle være en total måneformørkelse. Jeg var ivrig, for ivrig, så jeg fikk ikke fotoapparatet til å virke slik jeg ville. Dessuten er jeg amatør som fotograf.  Så resultatet ble noen rare greier. 

 

 

På forhånd var det varslet at totalformørkelsen skulle begynne klokka 21.30 og vare til klokka 23.13 og at månen trolig skulle få en vakker rød farge. Formørkelsen på fredag vil bli et spesielt imponerende skue, både på grunn av varigheten, og fordi månen står lavt over horisonten, lovet vitenskapsformidler Anne Mette Sannes, som sammen med astrofysiker Knut Jørgen Røed Ødegaard driver nettsiden astroevents.no. Kilde: https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/maneformrkelse-over-norge-fredag-kveld/3423518782.html.

Jeg mangler nok mange  forutsetninger og mye kunnskap for å forstå måneformørkelse. Heldigvis er det bare 105 år til neste gang det blir en total måneformørkelse. I mens kan jeg lese i Bibelen om månen så lenge jeg lever. 

1. Mosebok 1,16-18: Gud laget de to store lysene, det største lyset til å herske over dagen og det minste lyset til å herske over natten, og stjernene. Gud satte dem på himmelhvelvingen til å lyse over jorden, til å herske over dagen  og over natten og til å skille lyset fra mørket.
Og Gud så at det var godt. 

Salme 136,7-9:

Han (Gud) skapte  de store lysene,

   evig varer hans miskunn,

solen til å herske over dagen,

  evig varer hans miskunn,

månen og stjernene

  til å herske over natten,

  evig varer hans miskunn.


Jeg anbefaler alle å slå opp i Bibelen og studere Salme 8, og samtale med Gud.

Når jeg ser din himmel,

  et verk av dine fingre,

månen og stjernene

  som du satte der,

hva er da et menneske

   at du husker på det,

et menneskebarn

   at du tar deg av det?

Du satte han lite lavere

  enn Gud 

og kronet han med med herlighet

og ære. v 4-6.

Jeg tror at Gud bruker både Bibelen og vitenskapen til å åpenbare for oss mysteriene i universet.

 

Lyngdal 28. juli  

Trygve Omland

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg