Gullkorn fra 1968: Bruk hendene til noe nyttig.

Nyttig bruk av nevene.

Jeg har tatt vare på en fortelling om Hans Nielsen Hauge som jeg hørte i en andakt på radioen 6.04.1968. 

Hans Nielsen Hauge (1771-1824) kom til et gjestgiveri, slo seg ned ved ovnen, ville varme seg. Været var mørkt og kaldt. Da kom klokkeren i bygda inn. Han likte ikke Hauge og ba han fjerne seg. Hauge satt likevel. Det var kaldt. Da slo klokkeren til Hauge med neven. Hauge reiste seg, tok den våte frakken på og sa: Jeg har også to never som jeg kan bruke til å slå med, men jeg vil heller bruke dem til å gjøre noe nyttig og godt. Så gikk han.

Klokkeren ble forfjamset og ville at Hauge skulle bli. Men nei. Da fulgte klokkeren etter Hauge, og Hauge fikk hjelpe mannen.

Samfunnsbyggeren og lekpredikanten Hans Nielsen Hauge vitnet om sin kristne tro gjennom kroppsspråket ved å bruke nevene til noe nyttig.

Hvordan kan vi i dag bruke hendene våre til å gjøre noe godt i stedet for å slå, såre og  skade andre? Hvordan kan vi vinne over vold og det vonde ved å bli venner?                                     

 

Lyngdal 31. juli 2018

Trygve Omland.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg