Lyngdals nymalte kirke.

Nok en gang var jeg på kirkegården sommeren 2018 for å vanne tre graver. Denne gangen tok jeg med fotoapparatet for å ta bilde av den nymalte kirka i Lyngdal.

 

 

Den hvitmalte kirka lyser opp natt og dag. Selvfølgelig er kirka malt hvit.  Hvitt symboliserer renhet. Vi ser de store, hvite kirkeveggene. De minner meg på Jesu Kristi renhet som lyser opp med håp midt mellom alle gravene, og sorgen og savnet.

I Bibelen leser vi om å bli renset og ren: Men dersom vi vandrer i lyset, slik han selv er i lyset, da har vi fellesskap med hverandre, og blodet fra Jesus, hans Sønn, renser oss for all synd. 1 Joh1,7

Hvitmalte kirker møter vi mange steder i Norge og der nordmenn har flyttet til. I Minnesota i USA f. eks. bygde norske utvandrere en hvitmalt kirke i 1874 som de kalte Singsaas kirke. 31 trøndere slo seg ned der.

Reiser vi til Paris, kan vi gå inn i kirka Sacre`-Coeur som er bygd med en spesiell kalksein som blekes når det regner. Når steinen blir våt, skilles det ut kalsitt som er et blekemiddel. Dermed beholder kirka sin rene hvithet selv om det foregår forvitring og forurensning.

For mange år siden hørte vi på Ønskekonserten mandag etter mandag sangen: Kom til den hvitmalte kirke.

I den hvitmalte kirka vil jeg gjerne høre:

Ren og rettferdig, himmelen verdig
Er jeg i verdens frelser alt nu
Ordet forkynner, at mine synder
Kommer Han aldri mere i hu

Lyngdal 7. August 2018.

Trygve Omland

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg