Lynda Randle fylte Lyngdal kirkesenter med sang om Jesus.

Hvorfor fylles Lyngdal kirkesenter av flere hundre mennesker til konsert 13.08.2018 ved Lynda Randle? Jeg kjenner ikke svaret, men jeg undres. Lynda Randle gikk rett på sak og sang frimodig om Jesus Kristus. Hele konserten dreide seg om Jesus og hans kjærlighet til oss, til hver enkelt av oss. Det var en bønn om å vandre daglig nær Jesus. 

 Just a closer walk with thee
Grant it, Jesus, is my plea
Daily walking close to thee
Let it be, dear lord, let it be

 

 

Selve konserten var ikke det viktigste, men målet med sangene, musikken, kvaliteten i fremføringen, ja, hele konseptet var målrettet mot Jesus og våre muligheter til å ta i mot hans frelse, omsorg og helbredelse.

Lynda Randle var personlig, åpen om gleder og smerter, til stede i konsertsalen som en venn. Vi ble innbudt til å ta imot Jesus, hans frelse og hjelp i livet. Det minnet meg om evangeliske møter på bedehuset som åpner opp for forbønn for den enkelte.

Lynda Randle kom med et budskap som var viktig for henne å formidle. Hun skulle ha ti konserter i Norge under turneen denne gangen. Oppslutningen om Randle har vel noe å gjøre med miljøet rundt Gaither Gospel, profesjonell bruk av sosiale medier og entusiastiske arrangører. Lokalavisen Lister24 gir et kort og treffende bilde av oppveksten til Lynda. Vi fikk høre den samme fortellingen under konserten. Fokus på familiens betydning er sterkt og viktig.

LYNDA Randle vokste opp i Washington D.C. Etter å ha mislyktes i den offentlige skolen, begynte hun på en kristen, hvit privatskole og ble med i skolekoret der hun var det eneste fargede medlemmet. Dette var ansett som en tilnærmet umulighet den gang. Selv har hun sagt at Gud kalte henne til å være med å bygge broer mellom raser, og spesielt mellom svarte og hvite.

I familien hennes sto Jesus og Guds ord sentralt i tillegg til at de hadde bibelstudier og andaktstunder. Som liten satte hun ikke alltid pris på disse samlingene, men ifølge henne selv var det etter en av disse familiesamlingene hun tok imot Jesus.

SELV sier Lynda at hun aldri hadde drømt om å bli en gospelsanger, tross at hun er født med en distinkt altstemme. Men hun skulle oppleve Guds kall, forteller hun, et kall som har frydet og inspirert en hel gospelverden og mang en Gaither-tilhenger i Norge.  (Det svarteste trykk er sitat fra https://www.lister24.no/kultur/i/9mAoQl/Randle-returnerer?spid_rel=2).

Lindas konsert var sterkt knyttet til det lokale koret Salt fra Lyngdal. De sang seg inn i våre hjerter og krydret budskapet med salt, så det ga god smak og varig virkning.  Flere andre aktører satte også sitt tydelige preg på konserten. 

Hvorfor fylles Kirkesenteret til konsert i en liten by kalt Lyngdal? Jeg vet ikke svaret, men jeg har tenkt høyt og delte noen refleksjoner. Andre mener kanskje noe helt annet. Uansett kunne vi gå ut i regnet og la sangene regne, så ingen  trengte å være innvendig tørre lik visne åkrer etter sommerens tørke. 

Life is easy, when you’re up on the mountain
And you’ve got peace of mind, like you’ve never known
But things change, when you’re down in the valley
Don’t lose faith, for you’re never alone
For the God on the mountain, is the God in the valley.

Lyngdal 14. august 2018

Trygve Omland

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg