Auksjon på Audnastrand samler mange.

Kort tid før kl 12 den 25. August 2018 kom jeg til loppemarked og auksjon på Audnastrand. Bilparken som møtte meg, kunne minne om en stor bilmesse. Det krydde av folk i forskjellig alder, folk med grått hår, farget hår og lite hår. Noen unge mennesker kom med barnevogn. En liten gutt krøp rundt beina mine på alle fire, vendte hodet mot meg og smilte tilfreds. Plutselig hørte jeg et smell, og jeg så noe falle i gulvet, et annet barn hadde kommet borti noe som sto på lange, tynne bein. Flere ganger kom det brølende lyder fra en høyttaler, brak som om det skulle være fra en tåkelur. Auksjon er det aksjon. 

Bildet viser store gjenstander på auksjonen som kan brukes med hestekrefter fra hav til hei.

Siden jeg var alene hjemme i dag, passet det greit å spise på auksjonen velsmakende og godt krydret lapskaus. Den tradisjonelle maten er en viktig del av det friske folkelivet. Bokbord hører også med for mange. Markedsprisen er meget lav. Jeg kjøpte for 50 kr. som var prisen for en full, sprekkeferdig plasspose med bøker. Det var bøker om Jesus, Arne Aano, Einar Lundby, og dikt av Trygve Bjerkrheim og Inger Hagerup.

 

Før andakten og auksjonen kom det melding om regn. I all hast måtte dørene inn til salongen åpnes, og folk flyttet inn. De som forkynte, spilte gitar og trekkspill og sang delte Guds ord tydelige og samstemt. Velg Jesus, sa de. Se det Guds lam som bærer verdens synd.  Magne Havaas leste fra Bibelen blant annet: Jes 55,1: Kom, alle tørste, kom til vannet! Dere uten penger, kom og kjøp korn og spis! Kom, kjøp korn uten penger, vin og melk uten betaling!

 

Her ser vi en del av forsamlingen i storsalen. Til høyre sitter mange som vi ikke ser helt inn i salongen.

Edvard Foss ledet arrangementet med fast hånd ut fra lang erfaring. Er auksjonen ca. 30 år eller ..? Edvard krydret alvoret med humor og gode replikker. Bordene var fulle av kopper og kar. Her må vel være varer til nye loppemarkeder neste år og neste år. En av de mange frivillige i gul vest sa at det kom inn 190 000 kroner i fjor. Resultatet i år vet jeg ikke. Jeg er imponert over at det er så mange med som jobber gratis. De fortjener takk, ja, mange takk. Takk for god organisering av bilparken, tilbudet av mat  og hele arrangementet, både forarbeidet og etterarbeidet.

Trygve Omland

Lyngdal 25. August 2018.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg