Hvile i grønt gress.

Er det mulig å bli oppmuntret til å tro på Gud når du går tur?

Under gåturen i dag 19. September 2018 så jeg en flokk med kuer som fikk meg til å tenke på Salme 23 i Bibelen. Der leser vi at Herren lar meg ligge i grønne enger. Det grønne gresset grodde fort da regnet endelig kom i sommer. Etter mange regnfattige dager med gress som visnet er vi ekstra glad for det frisk og frodige gresset vi ser nå.

 

Kuene som lå i gresset på Rom i dag virket helt avslappet. De lå midt i matfatet og koste seg. Ingen behøvde å leite for å finne saftig god mat. Bonden hadde ledet dem til godsakene. Slik vil den gode hyrde sørge for at vi ikke mangler noe. Vi skal bare legge oss ned og takke Gud som gir oss næringsrik mat i sitt ord, i evangeliet, i de gode og glade nyhetene om hans frelse.

I tidens morgen sa Gud: Jorden skal bli grønn! Grønne vekster skal gro på jorden, planter som setter frø, og frukttrær som bærer frukt med frø i, av alle slag. Og det ble slik. 1 Mos1,11.  Herren som den gode hyrde vil at vi skal hvile i Gud som skaper av ingen ting.

Kyrne kan stole på bonden at han gjør alt han kan for å mette sine husdyr. Enda mer kan vi sette vår lit til Herren, himmelen og jordens skaper og verdens frelser, Jesus Kristus, han som sier: Jeg er den gode gjeteren. Den gode gjeteren gir livet sitt for sauene. Joh10,11.

Kyrne i det grønne gresset på Rom hviler ved elva Litleåna. Veien til vann og nye krefter er kort. Bonden sørger for at kyrne får både mat og vann. Slik leder Herren oss til vann der vi finner hvile.

 På den siste dagen i høytiden, den store festdagen, sto Jesus fram og ropte: Den som tørster, skal komme til meg og drikke! Den som tror på meg, fra hans indre skal det, som Skriften sier, renne elver av levende vann. Dette sa han om Ånden de som trodde på ham, skulle få. Ånden var ennå ikke kommet, for Jesus var ennå ikke blitt herliggjort. Joh 7,37-39. 

Legger jeg meg ned og hviler i Guds løfter kan jeg si:

Han gir meg nytt liv. Han gir meg ny kraft.

Lyngdal 19.09.2018

Trygve Omland

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg