Synsproblemer, men sterkt syn på Jesus.

Da jeg forberedte meg til andakt om Bartimeus på barnemøtet på Å bedehus 26.09.2018, ble jeg opptatt av et intervju med Ivar Braut i magasinet Agenda nr 9/2018. Her deler jeg noen refleksjoner ut fra fra dette intervjuet. 

Jesus hjelper oss i dag også når vi ber til han. Han kan gjøre oss friske, men ofte blir vi ikke friske. Han gjør oss ikke alltid fri fra sykdom, men kan gjøre oss fri til å leve med lidelse og plager. Han kan fylle oss kjærlighet og kraft til å leve med sykdom og smerte. Ivar Braut er et eksempel på det. Han forteller om det i bladet Agenda 3:16 nr/9 2018.

 

Bildet er tatt av Morten Wanvik, og intervjuet er laget av Martin Eikeland. Kilde: Agenda3:16 nr 9/2018.

Jeg kjenner til Ivar fra han var aktiv i det kristne skolelaget i Rogaland. Jeg var da skoleungdomsprest. Ivar var en ivrig ungdom som brant for Jesus. Han ble valgt i fjor til å være biskop i Stavanger bispedømme i , men han valgte å slutte etter 175 dager fordi han hadde svakt syn.

For mer enn 30 år siden fikk han en sykdom som kalles spiss hornhinne. Han fikk ny hornhinne på begge øynene. Da biskopene var sammen i år, måtte Ivar forlate dem og bli flydd til Bergen så fort som mulig for operasjon. I mai i år ble det høyre øyet fjernet. Det venstre øyet ble også angrepet. Når han bruker linser, har han ca. 80 % syn på det venstre øyet. Han har levd med stor smerte før øyet ble fjernet.

Selv om Ivar sluttet å være biskop, er han fortsatt i Guds plan, sier han. Han er nå spesialprest. Han gir råd til prester og andre, og han er klar og tydelig: Forkynn Jesus. Guds nåde kan ikke rives løs fra Jesus og hans gjerning. Gud viste sin kjærlighet mot oss gjennom Jesus. Ivar er et godt eksempel på at Jesus ofte lar oss ha sykdom og smerter, men han gir oss styrke til å tåle det. Fortellingen om Ivar, den svaksynte biskopen, viser oss hvor viktig det kristne barne- og ungdomsarbeidet er.

Jeg var aktiv skolelagsgutt. Der fikk jeg venner, der møtte jeg solid forkynnelse og der fikk jeg bekreftet min kristne tro, sier Ivar Braut.

Jeg ber til slutt denne bønnen:

Herre Jesus, frels meg, så blir jeg frelst.

Lyngdal 27.09.2018.

Trygve Omland.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg