Elg og bjørn lar det svinge i skogen.

Har du tanker om elg og bjørn? Del gjerne gode historiene med andre. Jo mer du deler dem, jo mer dramatiske kan de bli.

I sommer stoppet vi i Fyresdal sentrum. Jeg fotograferte da et utdrag av et stort bilde  der en elg og en bjørn var i nær kontakt med hverandre. Hva skjer med dem?  Er de venner eller fiender her? Hva kan vi lære av skogens konge og bamsefar i lia?

Jeg fikk lyst til å sitere et par vers av Torbjørn Egners vise.

bamsefar i lia (bamses fødselsdag).

I skogen skulle være fest hos Bamsefar i lia, for Bamse fyller femti år omtrent på denne tia. Gamle snille bamsen vår fyller femti år i år. Hei hurra for Bamsefar, som er så snill og rar!

Den store elgen reiste seg og ristet litt på hamsen og holdt en vakker tale for den snille gamle bamsen: Kjære gamle bamsen vår, du er femti år i år. Hei hurra for Bamsefar, som er så snill og rar!

 

 

Jeg tenker at dette er et bilde som passer i elgjakta sammen med poesi og prosa.

Kanskje sier elgen og  bjørnen som Bobbysocks i 1984 i Melodi Grand Prix: 

La det svinge. 

Fra en radio strømmer gamle melodier From a radio old melodies flow
Og jeg våkner opp og spør meg hva som skjer And I wake up and ask myself what’s going on
Er det bare drøm og fantasier Is this only dream and fantasies
Når jeg føler at det swinger mer og mer? When I feel that it’s swinging more and more?
   
La det swinge, la det rock ‘n’ roll Let it swing, let it rock ‘n’ roll
La det swinge til du mister all kontroll Let it swing until you lose all control
Oh hi oh… Oh hi ho…
La det swinge, la det rock ‘n’ roll

 

ELG

      1
Du kan kalle meg en
elg. Jeg
er ingen elg men jeg har
en elgs

tålmodighet
utholdenhet
styrke en elgs
godmodighet. Jeg sparker hardt

men sjelden.
Bare
når
nødvendig.

Første del i et dikt  av Jan Erik Vold. From: Elg. Gyldendal, Oslo, 1989.

 

Taxisjåfør Jörgen Eriksson var på vei fra Sveg til Østersund i Sverige med en kunde. Plutselig oppdaget han at det var noe som beveget seg i skogen langs veien.

Først så jeg tre elger som kom løpende, sa sjåføren Plutselig dukket det opp en bjørn bak dem, og det var tydelig at de ble jaget, sier Eriksson til Dagbladet.

Bjørnen gikk til angrep på den ene elgen, mens de to andre kom seg unna, sier han. Episoden fant sted ved Tandsjöborg en fredag morgen i mai 2016.

Bjørnen greide til slutt å felle elgen.

 

2. MAI 2016 Av Svein Dybdahl og Cecilie Victoria Jensen https://www.dagbladet.no/nyheter/her-gar-bjornen-til-angrep-pa-elgen/60373818.

Lyngdal 2. oktober 2018.

Trygve Omland.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg