Lyrikk på repetisjonsøvelse i Forsvaret

Når du skal på repetisjonsøvelse i Forsvaret, tenker du vel ikke på lyrikk og dikt. Da jeg bladde i gamle papirer i dag fra min tid i Forsvaret, kom jeg over en plakat fra en repetisjonsøvelse kalt Øvelse Blue Fox 1986. Øvelsen hadde sitt utgangspunkt på Gimlemoen i Kristiansand, der Agder Universitet har vokst fram. På plakaten kunne vi lese:

Olav Mostøl

Lyrikk-kveld

Olav Mostøl

les dikt frå dei tre

samlingane sine

Måndag 1.9.86

Kl 20.15

Kontorbygg nr 92

Lunsjrom

Kjelletg.

 

Jeg hadde som feltprest et inspirerende samarbeid med Olav Mostøl om lyrikk-kveld og gudstjeneste i felten. 

Mostøl leste bl. a. et dikt som hadde overskrifta FREDSHAGAR. Det var noe lenger enn det som kom ut i bokform 1987 med tittelen Menneskelandskap.

Jeg gjengir diktet etter denne lyrikkboka.

FREDSHAGAR

Mistrua dyrkar

granateple

i dei store hagane

mellom aust og vest

 

Sovjet plantar

S(ukker) S(øte)-tre

i dei mørke skogane

mot Europa

 

USA podar

blømande atom-knoppar

på dei blodstenkte markene

i Tyskland

 

Me betalar

20 millionar

for å fullmodne

ein grøn rakett

 

Difor ropar eg

deg ut frå fredshagane

bak ditt borgarlege liv

og støvet fra Tsjernobyl

 

Jeg mener diktet har et budskap til oss i 2018. Mistro og mangel på tillit fører til konflikter, krangel og krig.

Bildene er hentet fra Internet: bing.com og mostol.no

Lyngdal 4. Oktober 2018

Trygve Omland

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg