Om Forunderlig Barmhjertighet i Lyngdal Frikirke.

Onsdag 24. oktober 2018 hadde jeg ord for dagen i Lyngdal Frikirke. Jeg tenker: Hva skal jeg dele i løpet av få minutter midt på dagen som er midt i blinken for våre behov?

Jeg landet på tittelen til ei bok som kommer ut i høst: Forunderlig barmhjertighet. Forfatteren er biskop Ole Christian Kvarme. Jeg møtte han første gang som student i Oslo kristelige Studentlag og siden i Jerusalem da han var utsending for Den Norske Israelsmisjon. Etter et langt liv i Herrens tjeneste skriver han om den forunderlige nåden.

En uttalelse fra ateisten og gudsfornekteren Richard Dawkins utfordret Kvarme. Ateisten sa at vi trenger ikke begrepet nåde. Kvarme oppdaget igjen at ordene Herren er en barmhjertig og nådig Gud, går som en sang gjennom Bibelen. Gud er barmhjertig når han lider med oss i vår nød og frelser oss gjennom Jesu lidelse, liv, død og oppstandelse. Han viser sin nåde mot oss når han gir oss frelse og evig liv som en ufortjent gave, gratis på grunn av hans godhet.  Vår oppgave er å vende om til Herren og ta imot hans gratisgave. Hver den som tror på Jesus og tar imot Gud nåde skal ikke gå fortapt, leser vi i den lille bibel i Joh. 3,16.

Apostelen Paulus er et eksempel på hva Guds forunderlige barmhjertig kan føre til. Han skreiv i et brev til Timoteus:

 12 Jeg takker ham som gjorde meg sterk, Kristus Jesus, vår Herre, for at han viste meg tillit og satte meg til tjenesten, 13 jeg som tidligere spottet, forfulgte og brukte vold. Men han var barmhjertig mot meg, for i min vantro visste jeg ikke hva jeg gjorde. 14 Og vår Herres nåde har vært overstrømmende rik og har gitt meg tro og kjærlighet i Kristus Jesus. 15 Det er et troverdig ord og vel verdt å ta imot, at Kristus Jesus kom til verden for å frelse syndere, og blant dem er jeg den største.1. Tim 12-14.

Bildet har jeg tatt i Lyngdal Frikirke.

Vi skal ta med et eksempel fra vår tid som viser hvordan Guds forunderlige barmhjertighet virker.

Kvinnen Fatima er 20 år, hun er vokst opp i Saudi-Arabia, et land som er i nyhetsbildet nå på grunn av det motsatte av barmhjertighet. Da hun var 16 år bestemte hun seg for å ta avstand fra Islam på grunn av farens fysiske og psykiske overgrep mot hennes mor, henne selv og søsteren.

Hun sier i informasjonsbladet MEDIEMISJON nr. 3 2018:

Jesus viste seg for meg, og han sa: Hvis du virkelig søker sannheten, legg da dine hender i mine. Jeg strakte ut hendene mine mot hans. Han tok imot dem, og jeg våknet opp med et nytt håp! Jeg lastet ned Bibelen på telefonen og begynte å lese. Siden var jeg stadig på jakt etter kristen litteratur, sa Fatima.

La oss takke og be: Barmhjertige, nådige Gud, vi takker deg for at du har vist oss tillit og satt oss i tjeneste. Takk for at din nåde kan omskape ubarmhjertige mennesker som forfølger kristne, og takk for at du gir nytt liv og nytt håp til forfulgte kvinner fra Saudi-Arabia.

Herre Jesus Kristus, takk for din forunderlige barmhjertighet. Jeg legger mitt liv i dine barmhjertige hender. Herre, frels meg du, så blir jeg frelst.

Amen

Lyngdal 24.10.2018

Trygve Omland

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg