Alle helgens dag

Snart er Alle helgens dag over for 2018. Hva sitter jeg igjen med?

Jeg så gudstjeneste på TV fra Malangen kirke i Balsfjord. Der hadde jeg to vielser i 1992 som vikarierende prest. Under den første vielsen fungerte ikke orgelet. Organisten ropte ned til forsamlingen: Dere må synge. Nå 26 år etterpå fungerte orgelet, og sangen var sterk fra den fullsatte kirken. Under gudstjenesten deltok mange, også unge mennesker, med lystenning på en globus og et kors.  Lysene minnet oss på at alle små lys måtte hente lys fra det store lyset, Jesus Kristus. Dagens bibeltekst fokuserte også på lyset. Jesus sier til sine disipler:

Dere er verdens lys. En by som ligger på et fjell, kan ikke skjules. Lyset kommer fra Jesus Kristus som er verdens lys. Vi må bare slippe lyset inne i hjertet og sinnet.

 

Lyngdal kirke 

Etter gudstjenesten var et barnebarn med ned på Lyngdal kirkegård for å tenne lys ved gravene til mine foreldre og besteforeldre. Det var godt å snakke sammen med et barnebarn om betydningen av lyset.

På gravstøtten til mine foreldre står det skrevet: Min hjelp kommer fra Herren. Det er hentet fra Salme 121. Mine foreldre delte sammen denne salmen fra Bibelen før pappa måtte til Farsund sykehus, der han døde 57 år gammel.

Før middagen leste barnebarnet Salme 121 etter å ha vært ved grava til oldemor og oldefar. Alle helgens dag knytter oss sammen gjennom generasjoner.

Dagen samles opp i to vers fra Bibelen som jeg har lest som prest ved mange gravferder, Joh 11,25-26.

 Jesus sier: Jeg er oppstandelsen og livet. Den som tror på meg, skal leve om han enn dør. Og hver den som lever og tror på meg, skal aldri i evighet dø. Tror du dette?

Jeg tenker tilbake på Alle helgens søndag som fyller meg med det himmelske lys gjennom generasjoner.

Lyngdal 4. November 2018.

Trygve Omland

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg