Sau og lam på Rom i Lyngdal.

Tanker om sau og lam.
 
 
Hva tenker jeg når jeg ser dette bildet som er tatt på gården til Steffen Fidjeland på Rom i Lyngdal?
Fire tanker kommer til meg. Hva tenker du?
 
1. Lam som står tålmodig i kø for å få melk fra sin mor.
Sau og lam som hører sammen.
Omsorg og kjærlighet mellom sau og lam.
 
2. Salme 23, 1-2. En salme av David.
       
          Herren er min hyrde,
          jeg mangler ikke noe.
         
          Han lar meg ligge i grønne enger,
          han leder meg til vann der jeg finner hvile.
 
3. Jeg var guide i 1983  for FN-soldater på bibelturer fra Libanon og inn i Israel. En kveld i Jerusalem var vi på israelsk folklore. Sang og dans på en scene skapte en fin stemning. Vi fikk oppleve nasjonale  tradisjoner. En norsk soldat ble ropt fram for å synge en sang som kunne vise fram norsk tradisjon. Soldaten visste ikke hva han skulle synge. Spontant begynte ha å synge Bæ, bæ lille lam.
 
4. Jeg slår opp i O. Lians bok Lyngdal II Gard og folk på vestre Rom om husdyrhold før i tida. I 1668 var det 24 smaler/sauer, i 1885 var det 13 sauer på vestre og østre Rom, i 1959 var det tre sauer og lam. Hva slags framtid har sauene på Rom?
 
Lyngdal 7. november 2018
Trygve Omland. 
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg