Om bønn for syke på Lyngdal bedehus.

Hva tenker jeg på etter gudstjenesten 02.12.2018?

Lyngdal bedehusforsamling hadde fokus på Norsk Lærerakademi Høgskole. Leder for strategisk utvikling ved Høgskolen, Rolf Kjøde, talte ut fra søndagens tekst Matt 21, 10-7.

For det første ble jeg på nytt minnet om Jesu ord: Det står skrevet: Mitt hus skal kalles et bønnens hus. Veien til fornyelse og vekst går gjennom bønn. Det har vist seg i kirkens historie. Bønn og omsorg for syke er spesielt viktig. Kjøde utfordret forsamlingen til å ta mer i bruk olje ved bønn for syke. Da jeg var prest i menighetene i Søgne, Greipstad og Finsland ba vi noen ganger for syke ut fra Jak 5, 14-16. Herren skal reise den syke opp, leser vi i Bibelen. Å bli oppreist kan bety å få kraft til å tåle og bære sykdommer i Herrens kraft, eller det kan bety å få en delvis bedring, eller bli mer eller mindre frisk. Det viktigste er at hele personen blir lagt i Herrens hånd der og da, så ansvaret for hele livet ligger i Gud, i hans vilje og løfte. Det er viktigere å være fri og frigjort i Kristus Jesus enn å være frisk. Vi synger:

Det er makt i de foldede hender. 

I seg selv er de svake og små,

men mot allmaktens Gud du dem vender.

Han har lovet at svar skal du få.

Tekst: Trygve Bjerkrheim. 1955.

 

 

For det andre ble jeg minnet om høsten 1976. Jeg hadde da et stipend på fire uker på NLA. Hovedtemaet var Transcendental meditasjon og kristen tro. Leif Michelsen var min veileder. Jeg bodde like ved biblioteket på akademiet, og jeg fikk god tid til å studere. Temaet var aktuelt for meg som skoleungdomsprest og siden som lærer ved Kristen videregående skole i Lyngdal. Kristen meditasjon ble også et relevant tema i undervisningen.

For det tredje måtte jeg finne fram ei bok som kom ut på Luther Forlag og NLA-forlaget i 1995 om OPPGJØR OG OPPBRUDD. Boka handler om en student som begynte på NLA uten å vite at det var en kristen høyskole. Møtet med et kristent studiemiljø førte først til en dyp personlig krise som endte med at hun fant tilbake til sin barnetro.

For det fjerde er jeg takknemlig for kunnskapen og inspirasjonen jeg selv har fått fra NLA. Det gleder meg å lese om hvordan NLA har utviklet seg og vokst på 50 år fra starten i 1968 til 2018. I dag har NLA studiesteder både i Bergen, Oslo og Kristiansand. Studenttallet ligger nå på vel 2500, og personalet teller rundt 250. Ved starten i 1968 var det 56 studenter.

Tanker etter en gudstjeneste kan sette spor lenger enn vi ofte tror.

Lyngdal 3.12.2018

Trygve Omland

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg