Aviser som bønnebok

Dagens avis som bønnebok.

En landsdekkende avis og to lokalaviser

Når jeg leser dagens nyheter i aviser, kan jeg bli likegyldig eller utfordret. Jeg kan vende meg til å bli lite berørt av nød, sult, ulykker, naturkatastrofer, terror og andre lidelser. Men jeg kan også se på lidelsene som et rop om å engasjere meg, ta ansvar og være en nådig neste for de som lider.

Dagens avis kan da bli en bønnebok og en hjelp til å be for de som lider. Denne tanken fikk jeg fra ei bok om salmedikteren Svein Ellingsen. Han skriver:

La oss som er stengt inne

I selvets snare, finne

En vei som blir til andres vel.

 

Ellingsen hadde vært innom Sandom retreatsenter. Han la da merke til en spesiell form for forbønn som de praktiserte på Sandom. Dagens avis ble brukt som bønnebok. De som var rammet av ulykker i Norge og ute i verden og ble omtalt i avisene, ble særlig nevnt i forbønn. Ellingsen var opptatt av å trekke verdens nød inn i bønnens verden. Han arbeidet med tekst til et julelitani, det vil si: Forbønn knyttet til julens budskap.

Under en vandring i fjellheimen kom blant annet disse ordene til han:

 

Din fødsel, Herre Jesus,

står som et evig tegn

på kjærlighetens under

i verdens kalde egn.

 

Hvis vi leser aviser på papir eller på Internet og ser på dagsrevyen, så vil vi aldri mangle utfordringer til forbønn. I Bibelen står det skrevet mye om forbønn. Jeg nevner her tre steder som ikke gir rom for likegyldighet i møte med lidelsen. Det er viktigere å be for dem som lider enn å diskutere lidelsens problem.

 

Jesus fortalte en lignelse om at vi alltid skulle be og ikke miste motet: Luk18,1.

Apostelen Paulus skreiv: Be uavbrutt, 1 Tess5,17.

Han skreiv også: Vær utholdende i bønn, våk og be med takk til Gud! Kol4,2.

 

Lyngdal 31. Mai 2019.

Trygve Omland

Kilder: Bibelen og Eyvind Skeies bok om Svein Ellingsen En livsfortelling, Verbum forlag  2009, s.182-183.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg