Badeplass bredfull av minner.

Min barndoms og ungdoms badeplass

Endelig startet badesesongen for meg 24.07.2019. Sammen med et barnebarn boblet jeg – 75 år gammel – av glede i Hagehølen. Min barndoms og ungdoms badeplass var Hagehølen på Rom i Lyngdal.

Elva Litleåna er i år er rik på vann.  Det vitner om vår og sommer med rikelig regn. Vannet renner med stor fart, og det er krevende å svømme mot strømmen, der den er på det sterkeste. En gjeng gutter gikk i går opp på broa gang etter gang for å hoppe ut i det levende vannet.

Haijehølen var mitt Sørlandsbad i oppveksten på bondebygda. Jeg kunne gå over jordet vårt svett fra arbeidet i høyet eller sykle en snarvei og hoppe ut i det lille bassenget. Det var selvfølgelig gratis. Steinhvelvbroa over Litleåna er et smykke som vi kan være stolt av.

I min oppvekst var det ekstremsport å gå på bunnen av Haijehølen med en tung stein i fanget fra den ene sida til den andre. Steinen skulle hindre oss fra å stige opp så lenge vi klarte å holde pusten.

Broa bærer nå tunge biler i en ny tid på Rom. Men badeplassen flyter ikke bort som tida og elva.

Enda flyter Litleåna som Melodi Grand Prix-låten: La det svinge. Klarer vi å følge med i svingene inn i en ny tid? Eller blir vi for kravfulle til å bade i vår barndoms lille dam i den lille elva? Hvordan blir framtida for Haijehølen badeplass?

Steinhvelvbroa har blitt tatt vare på til en viss grad, og takk for det. Selv om tunge biler og mer trafikk krever en sterkere bro, så kjenner vi igjen deler av den gamle broa. For få dager siden så jeg at området rundt Haijehølen hadde fått et ansiktsløft. Betyr det at min barndoms badeplass har en lys og lang framtid?

Hagehølen eller Haijehølen i Litleåna er nær den gamle rideveien og postveien på Rom. Vi kan vel kalle det den gamle Riksvegen. Hans Majestet Kong Haakon kom en gang kjørende her i Hagekleiva i 1930-årene i åpen bil med nedslått kalesje. Han overrasket barna langs veien som ville lukke opp grinda for kongen. Kommer snart kongen, ropte en. Da reiste en mann seg i bilen og sa: Jeg er kongen. Han var høy, kledd i grå eller hvit frakk og med en veldig fin lue som skinte som gull, forteller Thorvald Hagen. Haijehølen  er et historisk sted for samferdsel og kultur lokalt og nasjonalt.

Bildene viser hvordan badeplassen har endret seg i 2013/2018/2019.

Lyngdal 2013/ 2018/2019

2013

2018

2019

 

Lyngdal 26. juli 2019

Trygve Omland

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg