Bjodland i Lyngdal i gammel og ny tid

Store Bjodland i Lyngdal sentral i gammel tid
 
Det er trivelig å være turist i vår egen kommune. I går satte vi bilen ved Opsal skole og tok beina fatt og gikk til Bjodland. Det er ikke langt, men langt nok til å oppleve interessante sider ved Lyngdal.
 
Skole
Underveis på Opsalsveien tenkte jeg på Bjodland som skolekrets før i tida. Da kom barna gående til Opsal skole fra Birkestøl, Nenningsland og Lille Bjodland (Åsan). Jeg ser for meg små barn på smale stier i skumringen. Ei kvinne fra Åsan sa det kunne ta en time å gå en vei. Fra Homeland og Rødland var det 4-5 km. På dårlig vei. Fra 1890 til utover i 1920-årene var det mellom 30 og 40 elever på skolen. Da skolene ble sentralisert i 1966, var det 12 elever. Torleiv Laundal var lærer på skolen da den ble nedlagt. I 1964 gikk Bjodland krets over fra nynorsk til bokmål som hovedmål.
Opsal skole
Juletrefest og basar
Opsal skole er brukt til mange forskjellige aktiviteter etter 1966. Jeg hadde andakt på juletrefest 5. Januar 1971 om Jesus som verdens lys. Jeg har også hatt andakt på basar. Det store og det lille rommet i skolen var da fullt av mennesker fra mange kanter. Misjonen slo tidlig rot her. Oppsal kvinneforening ble startet i 1874, og Bjodland kvinneforening som ble startet i 1882. Hva skolen brukes til i dag er jeg ikke sikker på. Kan noen fortelle om det?
Stasjon for kalking
Kalking
Der Opsalsveien og Bjodlandsveien møtes måtte jeg ta bilde av noe som jeg ikke kjente mye til. Da jeg kom hjem, lette jeg på Internett etter avklaring. Jeg fant ut at det kunne være en kalkdoserer for Lygna laksevassdrag. Det skal også være en slik sak som sørger for rett dose kalk i elva ved Gysland og Birkeland. Dosereren på bildet står ved elva nær Bjodlandsveien der vannet fosser fritt og breier seg ut. Jeg måtte ta meg fram i krattskog lenger nede langs elva for å få et bilde av denne flotte fossen. Sur nedbør skader laksen, men dosereren sørger for at laks kan leve i vassdraget, og vi kan se glade laksefiskere i Lygna. Har jeg forståtte dette riktig? Jeg tar gjerne imot retting og tillegg.
   
Bjodlandstjødna
Bever på Bjodland
Gårdsnavnet Bjodland uttaler jeg bjodann. Det er forskjellige tolkninger av navnet. Jeg tror navnet kan ha sammenheng med at det finnes bever i Bjodlandstjødna (tjernet). Det gammelnorske ordet bjorr kan bety bever eller kileformet stykke land. Da vi satt og spiste og drakk kaffe, så vi ei beverhytte. Man regner med at beveren kom til Lyngdal i 1930 ifølge Oddleif Lian, men dyreslaget var ganske utbredt i distriktet for århundrer siden.
 
Spor etter spor fra før i tida
På Bjodland har det nok bodd folk tidlig. I 1910 ble det funnet ett helt og ett ødelagt keramikk-kar som kanskje kan være fra folkevandringstida (ca. 400-800 e. Kr.?). Ved registrering av fornminner i 1967 fant man en gammel gravhaug ca. 90 m. fra husene. Her er fire store heller og noen mindre steiner som blir som et gravkammer. Tre røyser er funnet i 1980 på samme platået som gravkammeret. Flere andre ting kan tyde på at Bjodland kan ha hatt en betydelig og sentral posisjon i gammel tid. Opp på kanten av heia ovenfor Kleivan skal det finnes en sted som kalles Tingvollen. Her kan det ha vært en tingplass for gårdene i østbygda.
 
Folk og husdyr
Bjodland ser ut til å ha et høydepunkt rundt 1875. Da var det fem husstander og 23 personer som bodde der. Samme år var det 22 storfe, 30 sauer, 7 7/8 tønne korn, 13 tønner poteter.
Et interessant tidspunkt er 1970. Da kjøpte major i Hæren, Henry Bakke, bnr. 4 og 5. Han har lagt mange dekar til innmarka på gården ved å dyrke opp myrlendt landskap i dalføre vestover mot lille Bjodland (Åsan). Bjodland gård er også kjent for å ha hester og rideskole på gården. På Internett finner jeg Tiril Tove Bakke (f. 1984) som innehaver.
Vi hadde snakket om å gå til Kleivan. Men så hørte vi en rautende lyd, og vi så lite til stien i skogen som vi kunne følge. Derfor snudde vi og gikk tilbake samme vei som vi kom. Da så vi et par menn som holdt på å lage paller av gress, og vi snakket med en tredje personer som sa det var rådyr vi hadde hørt, ikke elg. Over Bjodlandstjødna fløy en fugl med lang hals, og ei hvit ku holdt seg i nærheten av vannet.
Revebjøller på Bjodland nær en bekk
Bjodland er ikke et øde sted, men et landskap med bakker, flater og daler, der mennesker og dyr kan kose seg i vakker natur.
 
Lyngdal 24. Juni 2019.
Trygve Omland
 
Kilder:
Lian, Oddleif, Lyngdal III GARD OGFOLK, Lyngdal kommune 1986.
Røksland, Lars, 250 år med skole, Lyngdal kommune 1989.
Svennevik, HJ., og Wåskeland E. M. , Misjonsarbeid i gjennom hundre år, Flekkefjord 1946.
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg