Blå Kors fest på Å bedehus i Lyngdal

Bildet er en del av altertavla i Å bedehus. Vi er på vei fra Jesu fødsel til hans død og oppstandelse. Bildet er malt av Ansgar Mørland.

 

Det kommer nok ikke mange på Blå Kors festen på Å bedehus 11.01.2020, tenkte jeg. Festen skulle begynne kl 15. Altfor tidlig, tenkte jeg. Men der tok jeg feil. Parkeringsplassen utenfor bedehuset var full av biler. Jeg kjørte til Lyngdal gravkapell for å plassere bilen. Da jeg kom inn i festlokalet i Å bedehus, måtte jeg gå langt bak i salen for å finne en stol å sitte på.

Blå Kors i Lyngdal kjører på den gamle måten, og det trekker folk til festen fra mange kanter utenfor Lyngdal. Jeg spiste festmat med påsmurt brød og flotte kaker sammen med et par karer som var fra Jæren. Kveldens taler var ikke en ukjent nybegynner. Han het Leif Solheim. For 45 år siden talte han på Blå Kors festen i Å bedehus for første gang. Det er en god tradisjon at Solheim både synger og taler. Han løftet fram Bibelens budskap med engasjement og aktuelle utfordringer.

Vi fikk høre det gamle evangelium.
Jeg begynner å tenke på sangen:
Det gamle evangeliet: // er godt nok for meg.
Det var det som frelste far, det var det som frelste mor, Det gamle evangelium,
var det som frelste meg.

Sangkoret Fyrlyset fyrte opp under Solheims tale med ni sanger sunget i tre avdelinger. Ordet ble gitt fritt til vitnesbyrd, og vi fikk se inn i Bibelen og inn i biter fra levd liv. Det var himmel og håp over hverdag og høytid.

Møtelederen, Helge Foss, hadde minneord om Magnhild Håland som døde 6. Januar 93 år gammel. Hun var en pådriver i arbeidet på Å bedehus i mange år. Vi reiste oss og var stille ett minutt for å ære og minnes misjonskvinnen Magnhild.

Etter mer en tre timer på Blå Kors fest ruslet vi ut i vintermørket uten å øyne snø noe sted.

Lyngdal 14.01.2020
Trygve Omland

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg