Du skal gi han navnet Jesus

Nytt år I JESU NAVN
Han var ung og uerfaren. Snart skulle han gå inn i Iveland kirke for å tale og lede en gudstjeneste for ca. 50 år siden. Menigheten kjente han ikke, og han kjente ikke menigheten. Han var feltprest på Evjemoen, og nå vikarierte han ved en gudstjeneste i Iveland. Den unge presten var ikke høy i hatten da klokka var 11, og han måtte gå inn i kirkerommet. Nå var det ingen vei tilbake. Da hørte presten stemmen til den eldre og erfarne kirketjeneren som hørte til i Iveland kirke.”I JESU NAVN”, sa han. Ni boksstaver, brukte han. Det var nok til å gi den usikre presten frimodighet og trygghet. Det var jeg som var den redde presten, og det var den lokale kirketjeneren som ga meg frimodighet i Jesu navn. Der Jesus går foran, kan jeg følge etter med alle mine usikre følelser. I Jesu fotspor møter vi en annen i Jesu navn.
Han var en eldre, erfaren misjonær i Det norske misjonsselskap, født i 1906 i Austad i Lyngdal. Hans navn var Gabriel Karl Nakkestad. I 1963 ble han valgt til president i Midtsynoden i den gassisk-lutherske kirke på Madagaskar. Jeg møtte han for ca. 45 år siden på Drottningborg skole i Grimstad. Han skulle være med oss på leir i skolelaget som forkynner og sjelesørger. Jeg skulle ta imot denne kjente misjonæren. Det var noe høytidlig ved personen. En høyreist mann steig ut av en enkel, liten bil. Jeg gikk bort til misjonæren som var kjent for å være en bønnens mann. Velkommen, sa jeg. Misjonæren rettet seg opp og sa: ”I Jesu navn”. Straks var asfalten vi sto på hellig grunn.
Navnet Jesus er et hellig navn som betyr ”Herren er frelse” og ”Herren frelser”.
En Herrens engel sa til Josef i en drøm om Marias sønn: ”Du skal gi ham navnet Jesus, for han skal frelse sitt folk fra deres synder.”
En hver av oss kan derfor bruke bønnen:
”Herre Jesus Kristus, frels oss, så blir vi frelst.”
Apostelen Paulus sier: ”La alt dere sier og gjør, skje i Herren Jesu navn, med takk til Gud, vår Far, ved ham.”
I Jesu navn går vi inn i det nye året med håp om mer himmel på jord og med håp om evig frelse.
Lyngdal 3. januar 2021
Trygve Omland.
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg