Fisker og bonde på Lista i Norge vårt land

Fisker og bonde på Lista.
En dag lå tre gamle bøker i entreen og ventet på meg. Boktittelen var “Norge vårt Land” . Jeg fikk dem av en i familien som visste at jeg liker å lese om før i tida.
Gabriel Scott har skrevet om Sørlandet i bind 2. Bøkene kom ut i 1957 på Gyldendal norske forlag.
Jeg fant to bilder fra Lista som fascinerte meg spesielt. De viser to typiske sider ved Lista: Hummerfiskeren på s. 175 og bonden på s. 119.
Hva tenker vi når vi ser disse staute karene? Hva forteller bildene om livet på Lista? Jeg var 11 år da bøkene kom ut. Mye har forandret seg sida da. Jeg er begeistret for Lista i dag også. Havet, kysten, sanddynene, blomstene, fuglene, landbruket og landskapet.
Lyngdal 25.06. juni 2021
Trygve Omland.

qrf
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg