Fjell i Nord-Norge og Bibelen

Sommer-TV på NRK1: Sommerbilen minutt for minutt.

Naturen i Nord-Norge er nydelig. Sommerbilen 2020 støttet av nærbilder og oversiktsbilder har brettet ut et vidt og vakkert landskap. Vi har sett høye fjell og dype fjorder, grønne daler og mange øyer. Jeg ble minnet på egne opplevelser som vikarprest i nord, i Vardø, Lyngen og Salangen i deler av 1992 og 1993.

oznorWO

Tankene tok fort veien fra TV-skjermen til bilder fra Finnmark og Troms, og til fjell vi møter i Bibelen.

Vi leser Salme 121,1-8:

En sang ved festreisene.

 Jeg løfter mine øyne mot fjellene.

 Hvor skal min hjelp komme fra?

2  Min hjelp kommer fra Herren,

 himmelens og jordens skaper.

 3  Han vil ikke la din fot vakle,

 din vokter vil ikke blunde!

4  Se, han blunder ikke og sover ikke,

 Israels vokter.

 5  Herren er din vokter,

 Herren er din skygge

 ved din høyre hånd.

6  Solen skal ikke skade deg om dagen,

 heller ikke månen om natten.

 7  Herren skal bevare deg fra alt ondt.

 Han skal bevare ditt liv.

8  Herren skal bevare din utgang og din inngang

 fra nå og til evig tid.

Begrepet fjell har en stor plass i Bibelen. Fjell kan du finne i 136 vers. Fjell kunne være fagre og farlige. Fjellene øst for Jerusalem kunne være truende og fulle av farer. Rovdyr og røvere kunne dukke opp når som helst. Fjellene kunne også være farlige, for der kunne det foregå avgudsdyrkelse. Fjellene er fagre, fascinerende og farlige på en gang.

Fjellene vi så i Nord-Norge så bare ut til å være storslagne og mektige. Men det kan vel skje at noen går seg vill i fjellene eller mister oversikten på grunn av tett tåke. Noen blir fristet til å klatre og klore seg fast i bratte skråninger.

I fjellene i både i Israel og Norge kan vi komme i nød og rope ut: Hvor skal min hjelp komme fra?

På gravsteinen til mine foreldre står det hugd i stein:” Min hjelp kommer fra Herren.” Hva slags hjelp får vi, når vi ber om hjelp fra Herren?

For det første får vi fornyet tro på himmelens og jordens skaper, når vi løfter øynene mot fjellene og fylles av Guds kraft og kreativitet.

For det andre får vi ny tillit til Guds godhet, omsorg og beskyttelse både natt og dag. Herren følger deg og meg nært som skyggen, skritt for skritt, konkret og med rett kurs. Herren, Israels Gud og vår Gud, blunder ikke og sover ikke som hedenske guder kan gjøre. Gud vokter den enkelte og folket.

For det tredje skal Herren bevare oss hele livet gjennom det vonde og vanskelige, ”fra nå og til evig tid”.  Gud bryr seg om alt, både når vi opplever sang ved festreiser og når vi kommer hjem til hverdag og strev.

Vi er innbudt til å si til Herren vår Gud:

 Til deg løfter jeg mine øyne,

 du som troner i himmelen.

Salme 123,1

Hvordan kan denne salmen fungere?

Kan det være en indre samtale som salmisten har med seg selv?

Kan det være en samtale mellom sønn og far?

Kan det være en prest som deler sin troserfaring med pilegrimer på festreise?

Lyngdal 5. Juli 2020

Trygve Omland.

Kilder: Bibelverket om Salmenes bok II, 1987, og Biblischer Kommentar Altes Testamente 2. Teilband, 1961 av Hans-Joachim Kraus.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg