FORBØNN

 

Jesus ber for seg selv og for oss

Dette temaet vil jeg fortelle om på et barnemøte på Å bedehus 13. februar 2019 kl 17. Foreldre, besteforeldre og andre er velkommen sammen med barn. Jeg har funnet noen steder i Bibelen som handler om Jesus som ber for seg selv og for oss.
Først skal vi se på bildet på veggen som viser Jesus i bønn. Så er det en utfordring å dramatisere og forklare for små barn at Jesus ber for oss, og han hjelper oss med å be. Det jeg skriver her er ment som en hjelp for voksne til å tenke over bønnens muligheter for voksne og for barn. Jeg arbeider med å velge tre eksempler på bønn som kan passe for små barn. Hvilke bønner vil du foreslå? Takk for hjelp.

DEL AV ET MALERI PÅ Å BEDEHUS OM JESUS I BØNN I GETSEMANE, PÅ KORSET OG SOM DEN OPPSTANDNE.
Malt av Ansgar Mørland.

Jesus ber for seg selv i Getsemane.
32 Da de (Jesus og disiplene) kom til et sted som heter Getsemane, sa han til disiplene: «Sett dere her mens jeg ber!» 33 Så tok han med seg Peter, Jakob og Johannes. Han ble grepet av angst og gru, 34 og han sa til dem: « Min sjel er tynget til døden av sorg. Bli her og våk!» 35 Han gikk fram et lite stykke, kastet seg til jorden og ba om at timen måtte gå ham forbi, om det var mulig. 36 Han sa: «Abba, Far! Alt er mulig for deg. Ta dette begeret fra meg! Men ikke som jeg vil, bare som du vil.» 37 Da han kom tilbake og fant dem sovende, sa han til Peter: «Simon, sover du? Klarte du ikke å våke en eneste time? 38 Våk og be om at dere ikke må komme i fristelse! Ånden er villig, men kroppen er svak.» 39 Igjen gikk han bort og ba med samme ord. 40 Da han kom tilbake, fant han dem igjen sovende, for øynene deres var tunge av søvn. Og de visste ikke hva de skulle svare ham. 41 Han kom til dem for tredje gang og sa: «Dere sover og hviler fremdeles? Nå er det avgjort. Timen er kommet. Menneskesønnen skal overgis i synderes hender. 42 Stå opp, la oss gå! Han som forråder meg, er nær.» Mark 14, 32-42.

Jesus ber takkebønn for brød og fisk.

Så ba han (Jesus) folket sette seg ned i gresset, og han tok de fem brødene og de to fiskene, løftet blikket mot himmelen og ba takkebønnen. Deretter brøt han brødene og ga dem til disiplene, og disiplene delte ut til folket. Matt 14,19.

Jesus ba for Peter i fristelse

Jesus sier til Peter og oss som blir fristet til å si nei til Jesus: Men jeg ba for deg at din tro ikke måtte svikte. Og når du en gang vender om, da styrk dine brødre!» Luk 22,32.

Jesus ber om at vi får se hans herlighet.

Far, du har gitt meg dem, og jeg vil at de skal være der jeg er, så de får se min herlighet, den du har gitt meg fordi du elsket meg før verdens grunnvoll ble lagt. Joh17,24.

Jesus går i forbønn for oss.
Derfor kan han (Jesus) også fullt og helt frelse dem som kommer til Gud ved ham, fordi han alltid lever og går i forbønn for dem. Hebr7,25.

Jesus ber for oss ved Guds høyre hånd.

Apostelen Paulus skriver: Hvem kan da fordømme? Kristus Jesus er den som døde, ja, mer enn det, han sto opp og sitter ved Guds høyre hånd, og han ber for oss. Rom 8,34.

Apostelen Johannes skriver: Mine barn, dette skriver jeg til dere for at dere ikke skal synde. Men om noen synder, har vi en talsmann hos Far, Jesus Kristus, Den rettferdige. 1 Joh 2,1
[Det greske ordet talsmann betyr: “hjelper”, “trøster”, “formaner”, “advokat”.

Malerier i Å bedehus er laget av Ansgar Mørland.

Lyngdal 11.02.2019. Trygve Omland.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg