Fredsbevarende styrker og epler fra Fiji

Epler fra Fiji minner om fredsbevarende styrker

Frukt fra fjerne land ønsker oss velkommen på KIWI i Handelsparken på Rom i Lyngdal. I dag la jeg merke til en haug med store, vakre epler fra Fiji. Jeg kjøpte to fordi jeg ble minnet om en hendelse i Libanon for 37 år siden. Jeg var med i FNs fredsbevarende styrker i Libanon i 1983. Der møtte jeg en fin flokk med FN-soldater fra Fiji. To tanker sitter igjen i hodet etter dette korte samværet med folk fra Fiji: De var gode til å synge, og jeg møtte kristne medarbeidere for fred i Midtøsten.

I 1983 var vi ca. 640 FN-personell fra Norge i Libanon, og ca. 625 fra Fijiøyene. Et lite, nytt, fritt land med få beboere deltok i De fredsbevarende styrker på linje med Norge. Vi har gode grunner til å være ydmyke og lære av små land og nasjoner med kort historie som uavhengige.

Fiji er en øystat med 855 øyer og holmer, en republikk i det sørvestlige Stillehavet.
Fiji fikk indre selvstyre i 1966 og full uavhengighet i 1970. Det politiske liv har vært preget av store etniske motsetninger mellom fijianere og indere.
INNBYGGERTALL ER 886 450, og LANDAREAL ER 18 270 km².
45 prosent av befolkningen hører til den kristne, protestantiske kirke; flest er metodister.
19,5 prosent er andre kristne
27,9 prosent er hinduer
6,3 prosent er muslimer.

Nasjonalsang er ‘God Bless Fiji’ (‘Gud velsigne Fiji’).

Epler og annen frukt på KIWI kan få tankene til å fly fritt ut til folk langt borte. Men jeg må innrømme at jeg liker best kortreiste, norske epler med lang modningstid og kort reisetid fra treet til tunga.

En ting kan vi enes om: Ropet etter rettferdig fred og frihet i verden er sterkt, ja, sterkere enn smaken av søte epler fra mange land.

Kilde: Store norske leksikon.

Lyngdal 27.02.2020.
Trygve Omland

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg