Gode naboer

Daglig brød og trofaste naboer.
Godt nytt år,
og takk for alle gode holdninger og handlinger i året som er passert, og takk til alle som vil satse på vennskap og trofasthet i det nye året.
Ved slutten av 2018 takker jeg Gud for gode og trofaste naboer mange steder vi har bodd. Trofaste naboer er som daglig brød ifølge Luthers lille katekisme. Hva menes det med at Gud gir oss i dag vårt daglige brød, spør Martin Luther i forklaringen til fjerde bønn i Fader vår. Han svarer selv i slutten av forklaringen: Daglig brød er gode venner og trofaste naboer og mere til.
Jeg bor ved siden av en god og trofast nabo. Vi er enige om at vi klarer oss godt uten snø, men vi har likevel en snøfreser sammen. Jeg få hjelp med å sage ned trær på tomta, og hjelp med praktiske utfordringer som jeg ikke er god på selv. Har jeg problemer med roboten som skal klippe plenen, så kan jeg ta kontakt med naboen.
I min første tjeneste som feltprest var jeg nabo med aldershjemmet på Hornnes. Der ble jeg tatt vel imot og invitert til å ha andakt.
Siden begynte jeg som skoleungdomsprest for Rogaland i Norges kristelige Student- og Skoleungdomslag. Vi bodde i en blokkleilighet. Et ektepar i blokka inviterte meg raskt til å besøke dem og spise sammen. Jeg reiste først alene til blokka i Stavanger, og følte meg fremmed i starten. Siden fikk vi kontakt med flere i blokka i forbindelse med et TV-opplegg som la til rette for gruppesamtaler i kristen regi.
I ti år bodde vi i Greipstad mellom gode og trofaste naboer som vi kunne snakke greit med og kjenne fellesskap med. Vi ble invitert til prat og mat sammen med venner. Det var naturlig å slå av en prat i hverdagen med våre nærmeste naboer.
I Libanon fikk jeg opplevde stor gjestfrihet, selv om landet var hardt rammet av konflikter og krig.
Da jeg kom til Vardø som vikarprest, vartet ledere i menigheten opp med festmiddag i hjemme deres og eksklusiv moltekrem. Som vikarprest i Salangen i Nord-Norge ble jeg invitert med på en fantastisk fisketur der vi så fisken flytte seg elegant rundt båten. Mange år etter at vi opplevde god gjestefrihet hos prestefamilien, møtes vi fremdeles, men nå i Lyngdal.
I visdomlitteraturen i Bibelen leser vi i Ordspråkene 3,27 om gode naboer:
Når det står i din makt å gjøre det gode,
skal du ikke holde det tilbake
fra den som har rett på det.
I disse tankene om å være gode og trofaste naboer kan det ligge frø til fred mellom oss mennesker, og mulighet til samarbeid, forsoning, framtid og håp.
Bildet viser følgene av konflikt og krig i Libanon. Huset var merket av mange skudd. Der bodde jeg, og der opplevde jeg vennskap og trofast naboskap til medarbeidere.
Lyngdal 31.12.2018.
Trygve Omland.
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg