Gud er vår tilflukt og styrke

Hvem er Gud?

 

1. Gud er vår tilflukt.
Ordet tilflukt er en person eller et sted som vi flykter til når vi er i nød og fare. Tilflukt gir beskyttelse og trygghet. I Libanon i 1983 ble jeg en natt oppsøkt og vekket. Vårt område var beskutt. Jeg måtte så fort som mulig komme meg inn i mitt tilfluktsrom. Dette opplevde jeg under tjeneste i FN i Libanon. Det er viktig at vi vet hvor tilfluktsrommet er, og det er helt nødvendig at vi bruker det. Tilfluktsrommet er ikke bare mitt. Det er vårt, vårt felles rom. Gud er personen og stedet vi skal flykte til og samles. Å ta sin tilflukt til brukes ofte i bønner og rop om hjelp og frelse.
Herre, min Gud, jeg søker tilflukt hos deg.
Frels meg og berg meg fra alle som jager meg! Salme 7,2.

2. Gud er vår styrke.
Videre synger vi: Gud er en hjelp i nød og alltid nær. Et usynlig virus kalt corona truer oss alle i hele verden. Vi jages av et ondt virus som vi vet lite om. Usikkerhet om framtida skaper angst og frykt. Vi kjenner oss svake, vaklende og veike. Store og små nasjoner opplever kaos og katastrofe. Men Gud vil hjelpe oss gjennom og videre, tror jeg.
På salmistens tid var det andre trusler: Jorden skaker, fjellene vakler i havets dyp, vannet buldrer og bruser, fjellene skjelver når havet reiser seg. Vi ser for oss jordskjelv som ryster fjell og hav. Folkeslag buldrer og bråker. Mektige riker opplever trengsel, og de trues på livet av dødens krefter. Situasjonen snører dem sammen og gjør det trangt å puste.

3. Vi har tillit til Gud.
På tross av truende trusler har vi tillit til Gud, himmelens og jordens skaper, Herren over universet og historien. Gud er midt i byen, midt mellom menneskene der de bor i Jerusalem og i andre byer og bygder i hele verden. Gud hjelper oss når morgenen gryr, og natten må vike. Den helligste og Den høyeste Gud, Herren over synlige og usynlige krefter, er med oss. Han gjør en gang slutt på krig, tror jeg. Han skal skape en ny himmel og en ny jord.
Jeg har tillit til at Gud er vår tilflukt og styrke. Gud er vår faste borg, vårt vern og vår sikkerhet. La oss vende oss til HAN, Jesus Kristus, vår frelser og si:
”Vår Gud han er så fast en borg, han er vårt skjold og verge.”

Meditasjon ut fra Salme 46 i Bibelen og vår tid.
Trygve Omland
Foto og tekst Lyngdal 31.03.03.2020.

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg