Guds omsorg og Jesu smerte

Gud vil samle og beskytte sitt folk
I morgen er det 11. søndag i treenighetstiden den 16. august 2020.
Hvordan møter Jesus sitt folk i søndagens tekst?
Vi leser Matt 23,37-39 Jesus sier: ”Jerusalem, Jerusalem, du som slår profetene i hjel og steiner dem som er sendt til deg! Hvor ofte ville jeg ikke samle barna dine som en høne samler kyllingene under vingene sine. Men dere ville ikke. Så hør: Huset deres blir forlatt og legges øde! For jeg sier dere: Fra nå av skal dere ikke se meg før dere sier:
‘ Velsignet er han som kommer i Herrens navn!’»
Jesus stiller seg sammen med folket i hovedstaten Jerusalem, ikke over folket, og ikke på avstand fra folket, men midt blant sine egne. Han viser sin sterke smerte over dommen som rammer hans egne. Smerten kommer fram fordi frelsen ikke blir tatt imot. ”Jeg ville – men dere ville ikke.”
Jesu klagerop over de skriftlærde og fariseerne er gjengitt nesten likt av Matteus og Lukas ord for ord. Folk husket det hans sa, og det gjorde sterkt inntrykk på dem.
Da Jesus kom nærmere byen under sitt inntog og så den, gråt han over byen. Han sa: «Hadde du bare på denne dagen forstått, du også, hva som tjener til fred! Men nå er det skjult for øynene dine.
Jesus bruker et bilde fra hverdagen om høner som har omsorg for sine kyllinger. Ei høne passer godt på sine små kyllinger. Som ei høne samler sine svake, små som tripper rundt i byen, vil Jesus enda mer samle Guds barn. Bildet av en fugl som legger sine myke, varme vinger rundt fugleungene for å beskytte dem, brukes i Det gamle testamentet om Guds omsorg.
Jeg ser for meg en liten hønsegård på gården vår i 1950-årene. Et høyt gjerde var satt opp for å beskytte hønsene mot rovfugl og farlige dyr. For meg blir det et bilde på at Gud enda mer enn oss mennesker vil redde sine små barn.
I Sale 91,4 leser vi: ”Under Guds vinger kan du søke ly,
han dekker deg med sine fjær.
Hans trofasthet er skjold og vern.”
I Jes 65,2 leser vi om Gud: ” Hele dagen rakte jeg hendene ut
til et trassig folk
som gikk fram etter sine egne tanker
på veier som ikke var gode.”
Vi er innbudt til å ta imot Guds frelse, omsorg og beskyttelse. Den gode veien finner vi, når vi vender om og tar imot Guds utrakte hender.
Bildet har jeg tatt på reise i Jerusalem. Det viser Dominus Flevit, på vei ned fra Oljeberget mot Getsemane og Kedrondalen. Jesus gråt fordi hans budskap om fred ikke ble tatt imot. Studer symbolene nøye. Tårer…?
Lyngdal 15.08.2020
Trygve Omland
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg