Gudstjeneste i ei gran.

En fugl sang i grana.
I dag skal vi kle av juletreet og kaste det ut. Vår fjelledelgran fra Konsmo mister nå finstasen. Grana har gjort sin tjeneste i stua. Jeg takker grana og Gud for alle gleder vi har fått som julegaver i løpet av 20 dager. Små fugler på juletrær har mange steder minnet oss om fuglenes betydning, kanskje mer før.
Tapet og tomrommet etter juletreet fyller jeg med en opplevelse som Henrik Wergeland skildrer. Han skriver:
Til en gran
Hvor lød en Messe from som den
en Fugl sang i min Gran?
Jeg har valgt ut et par verselinjer fra Digte anden ring av Henrik Wergeland, gitt ut 1833 (1834).
Wergeland skildrer her en liten fugl som synger i ei stor gran. Grana hører dikteren til. Det er hans gran i skogen. Han føler seg hjemme her sammen med fuglen. Det lød en messe som sangen i kirka på søndag. Dikteren, grana og fuglen er sammen om en messe i skogen. Sammen opplever de gudsfrykt og glede med himmelen som kirketak. Det er høytid og helg.
Gud bruker sine små fugler som sangere til å skape gudstjeneste i naturens katedral. Tankene mine flyr til Mesteren over alle mestere og Mesteren over alle fugler. Han sier:
Se på fuglene under himmelen! De sår ikke, de høster ikke og samler ikke i hus, men den Far dere har i himmelen, gir dem føde likevel. Er ikke dere mer verdt enn de?. Selges ikke to spurver for en skilling? Og ikke én av dem faller til jorden uten at deres Far er der.
Se: Matt6,26 og Matt10,29.
Nek i Karl Johans gate i Oslo.

 

I går satte jeg ut et julenek i tuntreet vårt, ei kanelbjørk (Sørbøk) som kan dufte kanel, særlig etter vårregn. Jeg fikk dette sjeldne treet for 25 år siden av arbeidskollegaer ved Lyngdal Jordbruksskole. Treet har mange stammer som går ut fra samme rot helt nede ved plennivået. Det kan bli 4-6 m høyt. Opprinnelsen til treet er i Chile. De små skapningene som flyr fritt rundt i lufta, trenger mat også etter Jesu bursdag. Både Gud og fuglene har bruk for oss alle til å dele.
Lyngdal 10.01.2019.
Trygve Omland.
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg