Humor i avholdslag uten alkohol

Misforståelser og mye mer
 
Jeg har nettopp skrevet i Bodstikka for Finsland Fråhaldslag. Det skal leses opp på julefesten 29.12.2019.
Mellom jul og nyttår
Slike bøker ble mye brukt før i tida i forskjellige lag og foreninger. De er verdifulle som kilder til frivillig arbeid. Jeg har lest litt i Bodstikka for Finsland som er fra 1983. Det er ei tykk, rød bok i A 4 format. Den inneholder små historier, humor, sanger, kristne tekster til oppbyggelse og tekster om gamle juleskikker. Jeg håper slike bøker fortsatt blir brukt og tatt godt vare på. Tekstene kan veksle mellom bokmål, nynorsk og dialekt. Her er noen eksempler på små smil fra Bodstikka i Finsland.

 
Likestilling?
– Du som er ein gift mann, skulle då ikkje måtte sitja å sy knapper i frakka di.
– Nei, det gjer eg då ikkje heller. Dette er kåpa til kona mi.
 
 
Vellykket?
Greipstad menighetspleie hadde basar. I referatet fra basaren sto det:
Basaren var meget vellykket. Hvert medlem hadde bidratt med ting de kunne unnvære. Flere hadde tatt mennene sine med denne kvelden.
 
Gebiss.
Kalle: Mamma, nå har jeg fått bestefar til å slutte å bite negler.
Mamma: Koss klarte du det?
Kalle: Jo, jeg gjømte tennene hans.
 
Matte eller …?
Han Tobias kom ut fra doktoren og traff på han Gabriel.
– Gabriel spurte: Ko sa doktoren?
– 180 kr.
– Ja, ko hadde du?
– 120 kr.
– Ja, men ko feilte du?
– 60 kr.
 
Avsløring?
– Faren: Hvorfor måtte du sitte igjen på skolen?
– Sønnen: Jeg visste ikke hvor Azorene lå?
– Faren: Hvor ofte har jeg ikke sagt at du må minnes hvor du legger tingene.
 
Får ikke til å slutte.
– Lille Kai var med sin far i kjørka og tykte presten prekte så altfor lenge. ” Er han ikkje snart ferdig, pappa?” sa Kai.” Jo,” svarte faren. Han er ferdig for lenge sia, men han får ikkje til å slutte.”
Slutt.
1. bilde minner om julefesten i Finsland om vinteren mellom jul og nyttår.
2. bilde utfordrer til til likestilling.
 
Lyngdal 13.12.2019
Trygve Omland.
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg