Hva kan jeg lære av innvandrere?

Integrering i hjem, kirke og samfunn

Palmesøndag i Lyngdal bedehus

Jeg har ikke tenkt å svare på dette spørsmålet her og nå. Men jeg vil åpne for meg selv muligheter til å lytte og lære av fremmede jeg møter fra andre etniske grupper og folkeslag, andre kulturer og historiske situasjoner, andre språk og annet kroppsspråk, annet livssyn og andre religioner.

Mitt ståsted er at jeg bekjenner meg til den evangelisk-lutherske tro, er medlem av Den norske kirke og Lyngdal bedehusforsamling og er norsk statsborger. Ut fra dette grunnlaget for mitt liv spør jeg:

Hva kan jeg lære om betydningen av hus og hjem av syrere og kurdere som har flyktet fra ødelagte hjem og hus?

Hva kan jeg lære om verdien som familien har, når den er spredt rundt i flere land og i flere verdensdeler?

Hva kan jeg lære av en ung musikalsk gutt om å overleve når han flykter fra hjemmet sitt ca. 15-16 år gammel?

Hva kan jeg lære av flyktninger og asylsøkere om å bli forfulgt med fare for liv og helse, og fare for tortur, fengsel og dødsstraff?

Hva kan jeg lære om ensomhet og redsel av en mann i Sørlandsbadet som har rømt fra Iran og ikke vet hvordan framtida blir?

Hva kan jeg lære om gjestfrihet, forskjellige tradisjoner om mat og stolthet over egne matretter?

Hva kan jeg lære om hvilke behov det er for å komme sammen i menigheter og i sosiale miljøer for å lære om Bibelen, Jesus Kristus og det kristne liv?

Hva kan jeg lære om verdien av å leve aktivt med i et arbeids- og fritidsmiljø for å lære norske språk, norske kulturer, norsk samfunnsliv, norske normer, regler, skikker og vaner?

Hva kan jeg lære av religiøse mennesker fra andre land om å sette pris på og være takknemlig for min egen kristne tro og vår felles kristne kulturarv?

Hva kan jeg lære av f. eks. en mann fra Iran som har tatt imot Jesus som frelser om å forkynne Bibelens Jesus Kristus på en personlig, engasjert og troverdig måte?

Dette er bare noen eksempler på spørsmål som jeg synes det er spennende å tenke på i møte med innvandrere. De som kommer til Norge, har mye å lære av oss. Men jeg tror innvandrerne vil lære mer og lære fortere hvis vi har en lyttende, tålmodig og respektfull holdning.

Jeg har hatt gleden av å være sammen med innvandrere i forskjellige hjem, på arrangementer i Lyngdal bedehus i regi av Kristent interkulturelt arbeid (KIA) og Lyngdal bedehusforsamling. Samværene har beriket livet mitt.

Jesu ord om å elske sin neste er ikke en tørr teori.
Det har blitt tydeligere for meg.

1.bilde : Palmesøndag i Lyngdal bedehus.

2. bilde: Velkommen til Lyngdal bedehus.

Lyngdal 1. august 2019.
Trygve Omland

4 kommentarer
    1. De fleste tror jeg også vil oppleve at en tar til seg de hendelser som ligger til grunn for flukten fra hjemlandet på en helt annen måte når de ‘får et ansikt’. Iallefall opplever jeg at det treffer langt hardere og dypere når en historie fortelles i førsteperson (jeg/vi) enn i form av en nyhetsreportasje..

      Hva religion & livssyn angår, vil jeg si det desidert viktigste vi kan lære av hverandre er at INGEN har monopol på sannheten. Den fulle og hele sannheten hva de ‘store spørsmålene’ angår er definitivt alt for komplisert for den menneskelige hjerne å finne ut av, og ikke minst forstå.. Men om vi er heldig, kan det kanskje være at det kan finnes ørsmå korn av sannhet innen de ulike livssyn, som i det minste kunne settes sammen slik at vi i det minste fikk ta del i en liten flik av den totale sannheten?.. Men da er en nok avhengig av å klare å nullstille seg, slik at en kan åpne opp for det som måtte finnes i helt andre trosretninger og livssyn så vel som i ens eget..

      1. Takk for en personlig og åpen kommentar. Jeg tror du treffer noe viktig når du skriver at jeg/vi-budskap når lenger inn til oss mennesker enn lange, teoretiske utgreiinger.
        Jeg har et ønske om å lytte til andre mennesker som ser annerledes på livet enn jeg gjør. Samtidig ønsker jeg å være personlig om min tro.Jeg stor at Jesus Kristus er veien, sannheten og livet. Jeg har et ønske om å være tro mot sannheten i kjærlighet.
        Et korn av sannhet finner jeg i 3. Mos 19,33-34 i Bibelen: “Når en innflytter bor i landet hos dere, skal dere ikke gjøre urett mot ham.Innflytteren som bor hos dere, skal være som en av deres egne landsmenn. Du skal elske ham som deg selv. For dere har selv vært innflyttere i Egypt. Jeg er Herren deres Gud.”
        Et annet korn av sannhet finner jeg i Joh 13,34-35. Jesus sier: ” Et nytt bud gir jeg dere: Dere skal elske hverandre. Som jeg har elsket dere, skal dere elske hverandre.
        Jeg tenker: Når kornet faller i jorda og ligger skjulte der en tid, spirer det ofte og blir til mange korn.

    2. Jeg er en utlending selv med annerledes bakgrunn fra Norge. Vi har vel mye å lære av hverandre. Det gjør vårt liv rikere. Har faktisk møtt mange av de som har også kristne tro som meg.
      Det er fint å ha et åpent sinn for hverandre.

      1. Takk for et personlig, positivt innlegg.Ja, vi har mye å lære av hverandre.Jeg hilser deg med et ord fra Bibelen. 3. Mos 19,33-34: Når en innflytter bor i landet hos dere, skal dere ikke gjøre urett mot ham.

        34 Innflytteren som bor hos dere, skal være som en av deres egne landsmenn. Du skal elske ham som deg selv. For dere har selv vært innflyttere i Egypt. Jeg er Herren deres Gud. 6.08.2019

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg