Hvordan leve sammen?

Når dere lever sammen 
Fra Flor og Fjære
Jeg kan ikke huske å ha sett så på mange mennesker før på Kvavikstranda som i dag 29.07.2019. Temperaturen var på 27 grader mellom kl 12 og kl 18, og lett bris 5 m/s øst i følge Yr. Vannet var varmt, sanden var varm og vi var varme. Vi fant en behagelig plass i skyggen fra furutrær. Jeg hadde med meg en enkel diktsamling av Tove Houck som har tittelen En håndfull sekunder. Boka kom ut på Lunde forlag i 2014. Jeg oppdaget at Tove var født samme år som meg, i 1944. Artig, tenkte jeg. Vi hører til i samme tidsperiode. Kanskje har vi noe felles.
Diktene åpnet dører inn til rom med kloke tanker, visdom for hverdagen og verdier med bærekraft. Her vil jeg dele et dikt om å leve sammen, være romslig, tilgi hverandre, lindre hverandres sårbarhet, undre seg over livet og være overbærende.
 
Kan vi bruke en solrik dag til noe bedre enn å sitte i ro og la tankene rotere rundt temaet å leve sammen?
 
Når dere lever sammen
 
elsk
hverandre
og
vær romslig
så dere tåler
hverandres
sannhet
 
vær store
så dere hviler i
hverandres
tilgivelse
 
vær milde
så dere lindrer
hverandres
sårbarhet
 
vær grenseløse
i undring
over livet
 
kjærlighetens
varme
strør stjerner
av overbærenhet
over alt
dere ikke
får til
 
Bildet er tatt i Flor og Fjære 23.07.2019. Jeg tenker at ord i et dikt kan blomstre slik blomster kan blomstre i en park.
 
Lyngdal 29. Juli 2019.
Trygve Omland
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg