“Jeg er fri”

Ikke frisk, men fri.

Kona og jeg fikk Salme 27,1 av Hans Christian Lier, da han besøkte oss på Drammen sykehus etter en bilulykke kort tid før jul 1968. Han fortalte om sitt dramatiske og spennende liv til Sverre Inge Apenes, og det ble til ei bok på Luther Forlag i 1981. Boka bærer tittelen «Jeg er fri». Lier var ikke fri fra sykdom. Han hadde Parkinson. Jeg ser han enda for meg når sykdommen reiv og sleit i han. Noen ganger var kroppen stiv, og andre ganger svingte armer og kropp uten kontroll.

Et kapittel i boka har overskriften «Gud helbreder». Lier ba for andre, han ble bedt for. Men han ble ikke frisk her på jorda. Han sier til slutt i boka: «Men jeg har i hvert fall opplevd og erfart de tre første bokstavene i ordet frisk.
Jeg er fri.
Og jeg har ikke bare opplevd frihetene. Jeg lever også daglig i hans fred. I rettferdigheten i Kristus.
Og i kjærligheten.»

På denne bakgrunnen leser jeg Salme 27,1.
Herren er mitt lys og min frelse,
hvem skulle jeg være redd for?
Herren er mitt livs vern,
hvem skulle jeg frykte?

Da David skreiv Salme 27, var han omgitt av voldsmenn og fiender. Men han vitnet likevel om frelsen og friheten i Herren. Han var trygg i Gud tross trengsler. Han skriver at Herren er hans lys og frelse. Herren verner han gjennom lidelser og vold i livet.
Han gjemmer meg i sin hytte
på den onde dagen.
Han skjuler meg i sitt telt
og løfter meg opp på klippen.
Salme 27,5

Guds hytte kan være en beskyttelse mot uvær, regn og sol. Guds telt kan være Guds beskyttelse mot fiender og farer. Det kan være Guds tabernakel i ørken der Gud bor, og det kan være Ordet Jesus Kristus som har tatt bolig iblant oss.

 

Bildet er fra Amunecar i Syd-Spania skal illustrere Kristus som klippen og frelsen. 

Klippen kan være et synlig, solid fjell som fiendene ikke når opp til f.eks. Oljeberget. Det kan være et offersted, og det kan være Golgata, der Jesus sonet for all verdens synd.
Herren er min frelse som hjelper meg og redder meg både her i livet og på dommens dag, og inn i det evige lys på Guds nye jord.
Herren er mitt livs vern.
Herren verner sine barn og sitt folk gjennom vonde og vanskelige tider. Vi slipper ikke unna sykdom, smerte, savn og sår. Men jeg har erfart at Jesus Messias som er Kristus, er med alle slags dager og netter.
Jeg er aldri alene.
Lyngdal 20. november 2019.
Trygve Omland.

Lyngdal 29.11.2019

Trygve Omland

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg